Analysföretaget IDC har presenterat en ny rapport om försäljningen av ”Wearables”, det vill säga smarta klockor, aktivitetsarmband, trådlösa hörlurar med mera.

Enligt rapporten såldes det 49,6 miljoner bärbara prylar under årets första kvartal, varav 12,8 miljoner är Apple Watch, Airpods eller Beats. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 25,8 procent.

Jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan har Apples försäljning av bärbara prylar ökat med 49,5 procent.

Försäljningen av bärbara prylar första kvartalet 2019 (andel inom parentes):

  1. Apple: 12,8 miljoner exemplar (25,8 %)
  2. Xiaomi: 6,6 miljoner exemplar (13,3 %)
  3. Huawei: 5,0 miljoner exemplar (10,0 %)
  4. Samsung: 4,3 miljoner exemplar (8,7 %)
  5. Fitbit: 2,9 miljoner exemplar (5,9 %)

Övriga tillverkare har sålt 18 miljoner exemplar, vilket motsvarar en andel på 18 procent.