Analysföretaget IDC har presenterat en ny rapport om försäljningen av ”Wearables”, det vill säga smarta klockor, aktivitetsarmband, trådlösa hörlurar med mera.

Enligt rapporten såldes det 84,5 miljoner bärbara prylar under årets tredje kvartal, varav 29,5 miljoner är Apple Watch, Airpods eller Beats. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 35 procent.

Jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan har Apples försäljning av bärbara prylar ökat med inte mindre än 195,5 procent.

Försäljningen av bärbara prylar tredje kvartalet 2019 (andel inom parentes):

  1. Apple: 29,5 miljoner exemplar (35,0 %)
  2. Xiaomi: 12,4 miljoner exemplar (14,6 %)
  3. Samsung: 8,3 miljoner exemplar (9,8 %)
  4. Huawei: 7,1 miljoner exemplar (8,4 %)
  5. Fitbit: 3,5 miljoner exemplar (4,1 %)

Övriga tillverkare har sålt 23,8 miljoner exemplar, vilket motsvarar en andel på 28,1 procent.