Analysföretaget IDC har presenterat en ny rapport om försäljningen av ”Wearables”, det vill säga smarta klockor, aktivitetsarmband, trådlösa hörlurar med mera.

Enligt rapporten såldes det 104,6 miljoner bärbara prylar under årets första kvartal, varav 30,1 miljoner är Apple Watch, Airpods eller Beats. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 28,8 procent.

Jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan har Apples försäljning av bärbara prylar ökat med 19,8 procent.

Försäljningen av bärbara prylar första kvartalet 2021 (andel inom parentes):

  1. Apple: 30,1 miljoner exemplar (28,8 %)
  2. Samsung: 11,8 miljoner exemplar (11,3 %)
  3. Xiaomi: 10,2 miljoner exemplar (9,7 %)
  4. Huawei: 8,6 miljoner exemplar (8,2 %)
  5. BoAt: 3,0 miljoner exemplar (2,9 %)

Övriga tillverkare har sålt 40,9 miljoner exemplar, vilket motsvarar en andel på 39,1 procent.