Analysföretaget IDC har presenterat en ny rapport om försäljningen av ”Wearables”, det vill säga smarta klockor, aktivitetsarmband, trådlösa hörlurar med mera.

Enligt rapporten såldes det 72,6 miljoner bärbara prylar under årets första kvartal, varav 21,2 miljoner är Apple Watch, Airpods eller Beats. Det innebär att Apples marknadsandel ligger på 29,3 procent.

Jämfört med motsvarande kvartal för ett år sedan har Apples försäljning av bärbara prylar ökat med inte mindre än 59,9 procent.

Försäljningen av bärbara prylar första kvartalet 2020 (andel inom parentes):

  1. Apple: 21,2 miljoner exemplar (29,3 %)
  2. Xiaomi: 10,1 miljoner exemplar (14,0 %)
  3. Samsung: 8,6 miljoner exemplar (11,9 %)
  4. Huawei: 8,1 miljoner exemplar (11,1 %)
  5. Fitbit: 2,2 miljoner exemplar (3,0 %)

Övriga tillverkare har sålt 22,3 miljoner exemplar, vilket motsvarar en andel på 30,8 procent.