Apples butikskedja Apple Store har de senaste åren genomgått stora förändringar, något som beskrivs utförligt i ett läsvärt reportage på Bloomberg.

Enligt både nuvarande och före detta anställda förvandlades Apple Store under Angela Ahrendts ledning (2014-2019) från att vara en butik till att vara en social mötesplats i syfte att stärka det egna varumärket.

Som en följd av förändringarna har det blivit en frustrerande upplevelse för många kunder att få den hjälp som de efterfrågar. Medan de tidigare kunde gå till en Genius Bar och få svar på sina frågor direkt måste de nu leta upp en anställd, boka en tid på en Ipad och sedan vänta på att experten ska leta rätt på dem i butiken. Under tiden får de gå runt och titta på prylar som de kanske inte är särskilt intresserade av.

En missnöjd kund vid namn Web Smith beskriver hur han tillsammans med sin dotter begav sig till en Apple Store i januari för att köpa en bildskärm och inte kunde hitta någon som kunde ta betalt hur mycket han än letade.

- Det har blivit svårare att köpa något även när det inte är särskilt mycket folk i butiken. Förut var det ett nöje att köpa en pryl där men nu vill du inte vara till besvär, säger Web Smith till Bloomberg.

Så sent som häromdagen sade Apples vd Tim Cook att man kanske borde byta namn på butikerna eftersom det där med att ”köpa saker antagligen är en av sakerna som det görs minst av”. Uttalandet kom som ett svar på kritiken att Carnegie Library i Washington D.C. har gjorts om till en Apple Store.