Vilket ansvar har en designer för en produkt hen skapar? Det och mycket annat diskuterar Jony Ive och Kim Jones, creative director på Dior Men, i en intervju i det senaste numret av magasinet Document Journal.

– Det finns ett helt spann av förpliktelser. Men jag tror det börjar med din motivation och varför du gör något. Dina värden kommer före allt annat, säger Jony Ive.

En del av ansvaret är enkelt att kvantifiera och mäta, som miljöansvar. Där har Apple enligt Jony Ive haft motivationen i många år men saknade insyn och expertis, något som kom ordentligt först när Lisa Jackson tog den nya rollen som Apples miljöchef.

När det gäller socialt och kulturellt ansvar är det knepigare, säger Jony Ive. När du uppfinner helt nya saker kommer det alltid finnas konsekvenser du inte kunde förutse. Därför är det viktigt att inte bara tänka på vad ditt ansvar är, utan också när du är ansvarig eller kanske snarare hur länge. Jony Ive anser att du är skyldig att reagera på oförutsedda bieffekter.