Apples problem med de nya tunna tangentborden med fjärilsupphängning som introducerades i Macbook 2015 och har suttit i alla Macbook Pro sedan 2016 är väldokumenterade. Nyligen bad företaget om ursäkt för att ”ett fåtal” användare fortfarande har fått problem med den uppdaterade designen i 2018 års modell och nya Macbook Air, men kritiken har fortsatt.

I juni förra året drog Apple igång ett utbytesprogram för användare av alla modeller med den första versionen av tangentbordet, som fortfarande pågår. Har du problem med tangenter som hakar upp sig, dubbelklickar eller något annat kan du gå till Apple eller en auktoriserad verkstad och få det utbytt utan kostnad.

Hittills har Apple själva utfört reparationer genom att skicka iväg datorn i fråga till ett servicecenter vilket gör att det har tagit en vecka att få tillbaka den, men nu rapporterar Macrumors att företagets egna butiker har börjat utföra reparationer själva och ska prioritera dessa så att kunderna kan få tillbaka sina maskiner dagen efter.

I Sverige finns som bekant inte speciellt många Apple-butiker och för de flesta användare lär en auktoriserad verkstad ligga smidigare till hands. Om dessa har de nödvändiga komponenterna i lager kan de också utföra snabba reparationer.