En läsare skrev nyligen och hade problem med Icloud och sin Mac. På Iphone var det inget problem att logga in och använda Apples molntjänst, men efter en uppdatering av datorn skulle lösenordet skrivas i igen och då var det stopp. Det var inte fel på lösenordet, men Macen stod bara och tuggade, och plötsligt verkade datorn inte inloggad på Icloud alls.

Omstart hjälper inte, inte heller att byta lösenord. Det enda som visar sig fungera är att skapa ett nytt användarkonto och logga in där. Det hjälper inte om du redan har alla dina filer och inställningar i ditt eget konto, men det gav oss en ledtråd till vad felet är.

En genomgång av loggfilerna i Systemmeddelanden visade att systemet upprepade gånger misslyckas med att skapa nya nycklar i Nyckelhanterare. Något har alltså blivit fel med kontots nyckelring.

inloggning-icloud

Lösningen är enkel: Radera nyckelringen för ditt konto och låt systemet återskapa den. Det gör du genom att öppna Finder, hålla nere alt-tangenten och välja Gå -> Bibliotek. Leta upp mappen Keychains. Skapa en ny mapp som heter Backup eller liknande och lägg allt innehåll från Keychain i den mappen. Du kan flytta backupmappen någon annanstans och ta bort den när allt har löst sig – den är bara till för att behålla en kopia om något går fel.

Starta sedan om datorn och logga in på ditt konto så skapas en färsk nyckelring. Testa att logga in på Icloud igen och det bör fungera.

Om du tidigare har använt Icloud-nyckelringen kommer alla dina sparade lösenord, router-loginer och annat snabbt synkas och det blir i princip ingen skillnad mot hur det var innan. Har du däremot inte gjort det kommer du behöva fylla i diverse lösenord här och där igen.