Apple Arcade nu tillgängligt för vissa betaanvändare

Trots att Apple Arcade inte lanseras officiellt förrän på torsdag har många betaanvändare av IOS 13 upptäckt att det redan nu går att teckna upp sig för tjänsten som kostar 59 kronor per månad.

I skrivande stund finns 54 spel tillgängliga för nerladdning, vilket innebär att ett femtiotal titlar fortfarande inte har rullats ut. Spelen laddas ner på samma sätt som andra appar på App Store och lyckligtvis krävs det ingen internetuppkoppling för att spela dem när du väl har dem på din enhet.

Apple Arcade

Söker du efter spel som ingår i tjänsten i den vanliga sökrutan på App Store finns det en tydlig markering ovanför titeln att den ingår i Apple Arcade och att du kan testa utan kostnad (i en månad).

Ny trailer för Apple Arcade släppt

I samband med Apples Iphone-event den 10 september bjöds vi på en förhandstitt på den nya speltjänsten Apple Arcade. Bland annat fick vi se Frogger in Toy Town från Konami, Sayonara Wild Hearts från Annapurna Interactive och Shinsekai: Into the Depths, ett spännande undervattensspel från Capcom.

Nu har Apple publicerat ett nytt klipp på Youtube där vi får se övriga spel som ingår i tjänsten.

Pris och lansering

Apple Arcade lanseras den 19 september i 150 länder runt om i världen. Prislappen blir 59 kronor per månad här i Sverige. Första månaden är gratis, så om du inte gillar utbudet är det bara att säga upp prenumerationen.

Fler utvecklare avslöjade

I juni när Apple först visade upp sin kommande spelprenumeration nämnde företaget ett antal utvecklare som tar fram titlar till tjänsten. På Apple-eventet den 10 september där Iphone 11 lanserades, avslöjades även lanseringsdatum och pris för Arcade, men Apple visade också upp betydligt fler utvecklare.

Bakom Ann Thai som höll i presentationen visades utvecklarnas loggor och det var fler än dubbelt så många – 92 mot 35 på WWDC.

Bland nytillskotten som inte nämndes tidigare hittar vi bland annat Square Enix, Capcom, Ubisoft, Stainless Games, Skybox Labs, Chucklefish, Flightless, 34 Big Things och Bandai Namco.

Urval av spel som ingår i tjänsten:

  • Ballistic Baseball från Gameloft, ett actionpackat arkadspel med basebolltema som fångar den intensiva kampen mellan kastaren och slagmannen i livematcher med flera spelare.
  • ChuChu Rocket! Universe exploderar när Sega skickar upp älskade ChuChu-karaktärer i ett universum med märkliga och fantastiska planeter med över 100 utmanande pussel.
  • Exit the Gungeon från Devolver måste spelarna fly från en kollapsande helveteshåla samtidigt som de stöter på allt farligare hinder och motståndare.
  • Overland från Finji är ett postapokalyptiskt roadtrip-äventyr där spelarna kämpar mot farliga vidunder, räddar strandsatta resenärer och letar efter sådant de behöver för att överleva.
  • Pac-Man Party Royale från Bandai Namco är en helt ny arkadupplevelse. I stridsläget för fyra spelare vinner den PAC-MAN som är sist kvar på fältet.
  • Projection: First Light från Blowfish följer spelarna med Greta, en flicka som bor i en mytologisk skuggspelsvärld, på äventyr när hon ger sig av på en resa på jakt efter självinsikt med hjälp av hjältar från urgamla kulturer.
  • Rayman Mini från Ubisoft har Rayman krympts ner till en myras storlek. Spelarna tar hjälp av insekter, svampar och växter för att så snabbt som möjligt springa genom världen eller försöka att få till ett perfekt resultat.
  • Shantae and the Seven Sirens från WayForward utforskar spelarna en enorm stad som sjunkit till havets botten och strider mot de sju sirenerna i halvandens mest spännande äventyr någonsin.
  • Skate City från Snowman gjuter liv i streetskejtingen med multi-touch-kontroller medan stadsgatorna förvandlas till den ultimata tummelplatsen för skejtare.
  • Sneaky Sasquatch från RAC7 är spelarna bigfoot-liknande Sasquatch-varelser och får göra Sasquatch-saker, som att smyga runt och stjäla mat från kylväskor och picknickkorgar eller spela golf.
  • Steven Universe: Unleash the Light är ett originalspel från Cartoon Network med Rebecca Sugar som medskapare, där spelarna väljer sina favoritkaraktärer och vilka Gems som är med dem, och låser upp häftiga nya förmågor och skapar alternativa kostymer i det ultimata mobila rollspelet.
  • Super Impossible Road från Rogue Games är ett futuristiskt, snabbt racingspel där spelarna tacklar hårnålskurvor på banor som svänger hit och dit, med snygga intergalaktiska bakgrunder.
  • The Bradwell Conspiracy från Bossa är en vackert stiliserad konspirationsthriller med en humoristisk twist.
  • The Enchanted World från Noodlecake hjälper spelarna en ung älva att sammanfoga en magisk värld som slitits sönder av mörka krafter.
  • Various Daylife från Square Enix är ett helt nytt rollspel från skaparna av Bravely Default och Octopath Traveler. Spelarna utforskar en nyupptäckt kontinent samtidigt som de njuter av livet i staden Erebia under år 211 av den imperiska eran.

Analys: Därför kan Apple Arcade bli en spelare att räkna med

Apple Arcade. Ett bra namn på vad som kan bli riktigt bra tjänst. Med start från någon gång i höst ska vi, även i Sverige vad det verkar, alltså kunna betala Apple gissningsvis runt hundralappen i månaden för tillgång till runt 100 ”nya och exklusiva” spel för att använda Apples egna ord. Inga av spelen kommer få köp inuti app, och de kommer bara kunna spelas på IOS, TV OS och Mac OS. Alla ska dessutom kunna spelas offline.

Det här är nog ett smart drag av Apple. Spel har varit den största inkomstkällan i App Store i flera år. Arcade kan vara ett bevis på att Apple nu tar spel på allvar. Och det ser vi fram emot.

Läs också! Apple TV Plus: Allt om Apples nya streamingtjänst

Apple Arcade

Samma spel på Mac, IOS och TV OS

Om allt fungerar som utlovat ska vi kunna börja spela på en Iphone på väg hem från jobbet, och sedan plocka upp spelet igen från samma plats på en Ipad, när vi lagt oss i soffan på kvällen. Eller på Macen vid bordet. Eller på Apple TV i vardagsrummet. Vissa spel gör redan detta, men nu ska vi alltså kunna göra det med över 100 spel. Det är ett Apple som verkligen utnyttjar kraften i sitt ekosystem.

Kanske är det också en subtil hint om vad Apples projekt Marzipan kommer innebära, med appar som kan köras både på Mac OS och IOS.


Apple fokuserar på konstnärliga spel – en värdefull nisch

Av de spel vi fick en förhandstitt på under Apples streamingevent i slutet av mars var inget av dem det typiska, blodiga, brutala äventyrspel vi sett så många gånger förr.

Istället fick vi se mycket mer konstnärliga kreationer, som Monument Valley som värderar stil och vackra miljöer över komplex grafik. Ett annat exempel är Where Cards Fall, en isometrisk uppväxthistoria. Ett till: Lifelike, ett spel som låter oss leka med och manipulera flockbeteenden som fiskstim eller fågelsvärmar. Som Apple själva sa; det här är den typ av spel som vinner priser.

Apple Arcade

Men inte alla spel kommer från obskyra indieutvecklare. Apple är också med och finansierar speltalanger som Will Wright (The Sims, Sim City) och Hironobu Sakaguchi, skaparen bakom Final Fantasy-serien. Här finns också Disney, Konami och Developer Digital.

Folk associerar (oftast) Apple med god design och kvalitet. Varje spel vi såg på scen är kompatibelt med det ryktet.


Apple Arcade kommer göra IOS-spel mindre motbjudande

Mobilspel drar in en hel del stålar åt Apple och utvecklare på plattformen, men det är inte alltid särskilt sympatiskt. Den vanligaste typen av spel är free-to-play-spel som må vara gratis till en början, men som i slutändan kommer göra allt det kan för att få oss att spendera mycket mer än om vi hade spenderat kanske en 50-lapp på att köpa spelet direkt.

Med Apple Arcade är prenumerationsavgifter precis allt vi betalar. Inga fler köp inuti app för att köpa diamanter, guld eller vad det nu kan vara vi behöver för att ta oss vidare. Det ska bli intressant att se vad det betyder för spelens berättelser när incitamenten förändras så kraftigt.


Apple Arcade

Apple Arcade kan ge mobilspel bättre rykte

Bland annat på grund av störande annonser och nästan bedrägliga köp inuti apparna har mobilspel fått ett ganska dåligt rykte. Och ofta när vi väl hittar bra mobilspel rör det sig ofta om portade spel från en ”riktig” plattform som Xbox eller Playstation. Många gånger blir Iphone den sista utvägen för mainstream-spel som börjat tappa sitt nyhetsvärde.

Men en kurerad plattform med en annorlunda betalmodell kan förhoppningsvis ge oss spel av hög kvalitet även i mobilen. Apple skulle kunna hålla plattformen fri från de värsta associationer vi får till just mobilspel, och hålla den höga standard vi vanligtvis förväntar oss av Apple. Apple Arcade kommer om allt går som vi hoppas, associeras med kvalitet, och därmed ge mobilspel ett bättre rykte.


Kanske fattar Apple spel till sist

Flera små ledtrådar den senaste tiden har pekat mot att Apple tar spel på allt större allvar. Ett litet men inte oviktigt exempel: Från IOS 12 har Apple till slut tillåtit mfi-kontroller att använda L3 och R3-knappar. Av någon anledning godkände Apple inte detta tidigare, vilket gjorde det omöjligt att porta en del spel till IOS. Det har säkert hindrat IOS från att bli en större spelplattform än vad det är idag.

Apple har också blivit mindre hårda mot spel som strömmas till enheten. Förra året tog Apple bort Steam Link från App Store, troligen för att appen lät oss spela Steam-spel utan att ge Apple de sedvanliga 30 procenten av kostnaderna.

Men nyligen godkände Apple PS4 Remote Play-appen, vilken i grunden gör samma sak men med Playstation 4. Kanske är Apple mer oroade över att råka jaga bort spelare från plattformen än tidigare. I vilket fall som helst borde Apple kunna göra mycket gott för spel på IOS. Vi håller i alla fall tummarna.

Översättning och bearbetning: Samuel Nyberg

Apple iPhone 11 Pro Max 256GB Pris vid test: 16190 kr.

Bästa pris just nu: 14895 kr