Uppdatering (2019-08-19):

Så mycket kommer Apple Arcade att kosta

I höst lanseras spelprenumerationstjänsten Apple Arcade. Målet med tjänsten är att skapa ett utrymme för spel på IOS som inte behöver tävla med freemium-spel och kan fokusera på innehållet. En fast månadsavgift ger full tillgång till alla spel, och spelen i fråga har inga som helst köp-i-appen.

Enligt obekräftade uppgifter från sajten 9to5Mac kommer Apples nya speltjänst att kosta 4,99 dollar per månad, vilket innebär att det svenska priset hamnar på 50 kronor per månad. Priset är lägre än vad analytikerna räknat med, vilket tyder på att Apple gör sitt bästa för att locka till sig spelare. Värt att påpeka är att hela familjen kan dela på ett konto, så räknat per person kan det bli riktigt billigt.

Guilherme Rambo på 9to5Mac har lyckats få tillgång till betaversionen av tjänsten som Apple nu har öppnat internt för sina anställda. Än så länge saknas de flesta av de häftigare titlar som har presenterats, men det går åtminstone att spela Hot Lava, Way of the Turtle och Down in Bermuda.

Apple Arcade kommer att lanseras samtidigt som den skarpa versionen av IOS 13 släpps, vilket troligtvis sker i slutet av september.


Analys:

Därför kan Apple Arcade bli en spelare att räkna med

Apple Arcade. Ett bra namn på vad som kan bli riktigt bra tjänst. Med start från någon gång i höst ska vi, även i Sverige vad det verkar, alltså kunna betala Apple gissningsvis runt hundralappen i månaden för tillgång till runt 100 ”nya och exklusiva” spel för att använda Apples egna ord. Inga av spelen kommer få köp inuti app, och de kommer bara kunna spelas på IOS, TV OS och Mac OS. Alla ska dessutom kunna spelas offline.

Det här är nog ett smart drag av Apple. Spel har varit den största inkomstkällan i App Store i flera år. Arcade kan vara ett bevis på att Apple nu tar spel på allvar. Och det ser vi fram emot.

Läs också! Apple TV Plus: Allt om Apples nya streamingtjänst

Apple Arcade

Samma spel på Mac, IOS och TV OS

Om allt fungerar som utlovat ska vi kunna börja spela på en Iphone på väg hem från jobbet, och sedan plocka upp spelet igen från samma plats på en Ipad, när vi lagt oss i soffan på kvällen. Eller på Macen vid bordet. Eller på Apple TV i vardagsrummet. Vissa spel gör redan detta, men nu ska vi alltså kunna göra det med över 100 spel. Det är ett Apple som verkligen utnyttjar kraften i sitt ekosystem.

Kanske är det också en subtil hint om vad Apples projekt Marzipan kommer innebära, med appar som kan köras både på Mac OS och IOS.


Apple fokuserar på konstnärliga spel – en värdefull nisch

Av de spel vi fick en förhandstitt på under Apples streamingevent i slutet av mars var inget av dem det typiska, blodiga, brutala äventyrspel vi sett så många gånger förr.

Istället fick vi se mycket mer konstnärliga kreationer, som Monument Valley som värderar stil och vackra miljöer över komplex grafik. Ett annat exempel är Where Cards Fall, en isometrisk uppväxthistoria. Ett till: Lifelike, ett spel som låter oss leka med och manipulera flockbeteenden som fiskstim eller fågelsvärmar. Som Apple själva sa; det här är den typ av spel som vinner priser.

Apple Arcade

Men inte alla spel kommer från obskyra indieutvecklare. Apple är också med och finansierar speltalanger som Will Wright (The Sims, Sim City) och Hironobu Sakaguchi, skaparen bakom Final Fantasy-serien. Här finns också Disney, Konami och Developer Digital.

Folk associerar (oftast) Apple med god design och kvalitet. Varje spel vi såg på scen är kompatibelt med det ryktet.


Apple Arcade kommer göra IOS-spel mindre motbjudande

Mobilspel drar in en hel del stålar åt Apple och utvecklare på plattformen, men det är inte alltid särskilt sympatiskt. Den vanligaste typen av spel är free-to-play-spel som må vara gratis till en början, men som i slutändan kommer göra allt det kan för att få oss att spendera mycket mer än om vi hade spenderat kanske en 50-lapp på att köpa spelet direkt.

Med Apple Arcade är prenumerationsavgifter precis allt vi betalar. Inga fler köp inuti app för att köpa diamanter, guld eller vad det nu kan vara vi behöver för att ta oss vidare. Det ska bli intressant att se vad det betyder för spelens berättelser när incitamenten förändras så kraftigt.


Apple Arcade

Apple Arcade kan ge mobilspel bättre rykte

Bland annat på grund av störande annonser och nästan bedrägliga köp inuti apparna har mobilspel fått ett ganska dåligt rykte. Och ofta när vi väl hittar bra mobilspel rör det sig ofta om portade spel från en ”riktig” plattform som Xbox eller Playstation. Många gånger blir Iphone den sista utvägen för mainstream-spel som börjat tappa sitt nyhetsvärde.

Men en kurerad plattform med en annorlunda betalmodell kan förhoppningsvis ge oss spel av hög kvalitet även i mobilen. Apple skulle kunna hålla plattformen fri från de värsta associationer vi får till just mobilspel, och hålla den höga standard vi vanligtvis förväntar oss av Apple. Apple Arcade kommer om allt går som vi hoppas, associeras med kvalitet, och därmed ge mobilspel ett bättre rykte.


Kanske fattar Apple spel till sist

Flera små ledtrådar den senaste tiden har pekat mot att Apple tar spel på allt större allvar. Ett litet men inte oviktigt exempel: Från IOS 12 har Apple till slut tillåtit mfi-kontroller att använda L3 och R3-knappar. Av någon anledning godkände Apple inte detta tidigare, vilket gjorde det omöjligt att porta en del spel till IOS. Det har säkert hindrat IOS från att bli en större spelplattform än vad det är idag.

Apple har också blivit mindre hårda mot spel som strömmas till enheten. Förra året tog Apple bort Steam Link från App Store, troligen för att appen lät oss spela Steam-spel utan att ge Apple de sedvanliga 30 procenten av kostnaderna.

Men nyligen godkände Apple PS4 Remote Play-appen, vilken i grunden gör samma sak men med Playstation 4. Kanske är Apple mer oroade över att råka jaga bort spelare från plattformen än tidigare. I vilket fall som helst borde Apple kunna göra mycket gott för spel på IOS. Vi håller i alla fall tummarna.

Översättning och bearbetning: Samuel Nyberg