Spotify har lämnat in ett klagomål till EU-kommissionen om konkurrenshämmande verksamhet, och lanserade i går en pr-kampanj för att visa hur Apple behandlar företaget ”orättvist”.

Under natten publicerade Apple ett svar på kritiken i form av ett pressmeddelande där företaget går igenom och bemöter kritiken.

Apple börjar med att skriva att Spotifys påståenden om att det motarbetas och har fått appuppdateringar refuserade är felaktiga. De gånger Apple har begärt ändringar har det varit för att Spotify har ”försökt kringgå de regler som gäller för alla appar”.

Apple påstår också att Spotifys Apple Watch-app godkändes snabbt när den skickades in i september, trots att den inte släpptes förrän i november.

Företaget fortsätter med att säga att Spotify vill ha alla fördelar hos en gratisapp utan att faktiskt vara gratis. Apple tar betalt för försäljning av själva apparna och ”digitala produkter och tjänster som köps i appen och använder vårt säkra betalningssystem”. Majoriteten av Spotifys användare har gratiskonton med reklam, för vilket Apple inte tar betalt alls. Många andra får sina premiumkonton via mobiloperatörer, för vilket Apple inte heller får betalt.

Spotifys kritik mot att inte fungera med Siri och Homepod nämns inte av Apple, men företaget passar på att ge Spotify en pik om hur det inte bryr sig om artisterna och inte har dragit sig för att överklaga beslutet att ge låtskrivare bättre betalt.