Sedan Iphone XS och XS Max släpptes i september har en del kunder upplevt ett irriterande problem med hackande animationer. En tråd på Apples supportforum som startades i början av oktober har i skrivande stund 41 sidor och det finns även trådar på Macrumors och Reddit. En användare har startat en Facebook-grupp.

Om du öppnar en app där inga animationer är igång konstant och lämnar den orörd i ungefär tio sekunder kommer nästa animation som startar hacka till ett ögonblick. Det ser ut som att telefonen inte hänge med och tappar en eller två bildrutor precis när animationen startar. Det syns tydligast för stora animationer, som att svepa upp från botten av skärmen för att gå till hemskärmen eller visa multitaskinggränssnittet.

Så länge du aktivt använder telefonen hackar det inte, liksom om något är igång i bakgrunden (som en skärminspelning). Flera användare har bekräftat problemet på utställningsexemplar i Apple-butiker. Du kan se en video som visar problemet här.

Problemet finns bara på Iphone XS och XS Max men inte på Iphone XR, trots att den använder samma processor. En möjlig förklaring som har diskuterats bland användare är att processorn inte hinner skruva upp hastigheten från strömsparläge tillräckligt snabbt. Att Iphone XR fungerar som väntar kan i så fall bero på att den har lägre upplösning.

Apple har gjort en stor affär av hur jämna animationer ska vara på Iphone sedan Iphone X introducerade 120 hertz uppdateringsfrekvens.