Uppdatering 2019-02-14:
Efter gårdagens rapport om Apples nyhetsprenumerationstjänst har Recode publicerat nya uppgifter.

Medan Wall Street Journal skrev om hur stora tidningsutgivare som New York Times och Washington Post (och Wall Street Journal själva) är tveksamma till Apples föreslagna intäktsfördelning har många mindre utgivare redan skrivit under avtal med företaget.

Enligt Reuters bygger tjänsten på Texture som Apple köpte upp i mars förra året. Tidningar som varit anslutna till Texture har redan haft en liknande modell med omkring 50/50-fördelning för prenumerationsintäkterna medan 100 procent av eventuella reklamintäkter går till tidningsutgivarna.

Företagen som har skrivit under avtal sägs räkna med att Apple kommer skapa tillräckligt många nya prenumeranter för att vara värt det, och kommer stå för sin egen marknadsföring.


2019-02-13:
Apple har ryktats jobba på en ny prenumerationstjänst för tidningar, och nu rapporterar Wall Street Journal om företagets förhandlingar med förlag och tidningsutgivare.

Enligt tidningen är Apple ute efter 50 procent av intäkterna från prenumerationen, som ska kosta cirka 90 kronor i månaden. Resten ska fördelas mellan företagen vars artiklar ingår utifrån hur mycket tid läsarnas tillbringar per utgivare.

New York Times, Washington Post och andra stora tidningar har enligt rapporten fortfarande inte skrivit på något avtal, och sägs ogilla både Apples föreslagna intäktsfördelning och att de inte får tillgång till uppgifter om prenumeranterna. Wall Street Journal själva har inte heller nått en överenskommelse, men samtal den senaste tiden har varit produktiva skriver tidningen.

Apple News har hittills bara lanserats i USA, Storbritannien och Australien.