Uppdatering (2019-02-14):
Rapporten såg först ut att vara riktigt trist läsning för Apple – en sistaplats är inget att hurra över. Men som vi också skrev under onsdagen ger rapporten ingen insyn i hur siffrorna rapporteras eller vad de egentligen betyder. Biltilverkarna följer inte heller samma metoder för att rapportera siffror skriver Macrumors.

Apple valde under onsdagen att förtydliga hur man värderar sina egna siffror. Sedan juli 2018 har man nämligen ändrat förfarandet och rapporterar bara överlämningar till den mänskliga föraren som anses som viktiga, där det handlar om att exempelvis undvika en olycka. På 9 000 körda mil sedan juli 2018, har bara 28 ”viktiga överlämningar” till den mänskliga föraren skett. Om alla tillverkare använda samma sätt att mäta skulle Apple i åtminstone detta avseende placera sig bättre.

Apples konkurrent Waymo är på många sätt långt före och har redan självkörande taxibilar i kommersiell trafik, men troligen är Apples självkörande bil ändå inte så dålig som de initiala uppgifterna fått många att tro.


Tidigare (2019-02-13):

Apples självkörande bil sämst i klassen – kan knappt köra själv

Apple har utrustat ett gäng bilar med hård- och mjukvara för självkörning. Bilarna rullar på allmänna vägar runt Cupertino i Kalifornien sedan april 2017, och nu har det det för första gången blivit dags att lämna in en rapport till amerikanska DMV, ungefär motsvarande Transportstyrelsen. Rapporten visar hur många gånger bilen har lämnat över kontrollen till föraren. När trafiksituationen blir för komplicerad kopplar systemet bort sig och ber föraren ta över ratten.

Rapporten är ännu inte offentlig, men sajten The Last Driver License Holder lyckades få en snabb titt på dokumentet. Mellan december 2017 och november 2018 registrerade Apple-bilarna 871,65 överlämningar per 1 000 miles. Med andra ord har bilarna kunnat köra i genomsnitt 1,8 kilometer åt gången innan en förare måste ta över.

Läs också: 200 får gå från Project Titan

Jämfört med konkurrenterna är det faktiskt sämst i klassen, efter konkurrerande system från bland annat Mercedes-Benz, Qualcomm, GM Cruise och inte minst mästaren i klassen; Waymo. Det behöver inte nödvändigtvis vara ett totalt underbetyg, då siffrorna inte visar om Apple kör på mer utmanande vägar, hur ofta förarna är instruerade att ta över eller om mjukvaran är ännu mer försiktig än konkurrenterna, men i vilket fall som helst är det knappast en smickrande placering.

Noterbart är att alla siffror är självrapporterade från respektive företag, så vi ska tolka siffrorna med viss försiktighet.