En rad stora tjänster för hotellbokning, flygresor och liknande har avslöjats spela in sina användares skärmar för att få mer information om hur de navigerar i appen. Det skriver Techcrunch. Förfarandet, som kallas session replaying, är dock inte helt ovanligt. I det här fallet har flera stora företag anlitat analysfirman Glassbox, som implementerar sin teknologi i företagens appar.

Där samlas sedan skärmdumpar och inspelningar som avslöjar i stort sett allt användaren gör i appen. Enligt Techcrunchs avslöjande har appar som Hollister, Expedia, Hotels.com och Air Canada använt sig av tekniken för att se hur användare nyttjar tjänsten.

Extra känsligt blir det dock exempelvis i fallet Air Canada, där appen inte slutar spela in även när användaren skriver in känslig personlig information, såsom personnummer, passnummer och kreditkortsnummer. Inte heller bland användarvillkoren finns information om att Glassbox-tekniken används.

Till saken hör också att, som Techchrunch tidigare noterat, Aircanada drabbades av ett intrång i augusti där man erkände att 20 000 användarprofiler läckt ut, där passnummer och annan känslig, identifierbar information kunde ingå.