Iphone-försäljningen i Kina tvärnitade under julkvartalet och har lett till stor nervositet hos Apple-investerare. Den svaga försäljningen har flera orsaker, bland annat en allmän nedgång i den kinesiska ekonomin och en pågående bojkott på grund av Trumps handelskrig.

Läs också: Iphone-försäljningen pekar nedåt: Höga priser en del av förklaringen

Men flera tidigare chefer på Apple menar att det även finns ett större problem, skriver Wall Street Journal. De anser att Apple borde börja designa Iphone-modeller speciellt för Kina som utgår från kinesiska trender och önskemål, istället för att som nu ha en enda modell i hela världen.

Veronica Wu, som jobbade med försäljning för Apple i Kina, säger att hon och hennes kollegor har påpekat vad som skulle kunna göra Iphone populärare i landet, men Apples ledning har ignorerat önskemålen. Carl Smit, före detta chef inom Apples butiksverksamhet i Asien, säger att företagen inte reagerar lagom snabbt.

Ett tydligt exempel är stödet för två fysiska sim-kort i Iphone, något som blev verklighet först med de nya modellerna i höstas. 90 procent av alla mobiler som säljs i Kina har två simkortplatser, men Apple har helt ignorerat det.

Qr-koder är ett annat exempel. Funktionen är mer eller mindre nödvändig för mobilanvändare i Kina, men Apple lade till stöd för det i den inbyggda kamera-appen först i fjol.