Cheddar har publicerat årets första riktigt märkliga rykte om Apple. Enligt ”fem personer med insyn” planerar företaget att lansera en prenumerationstjänst för spel.

Tjänsten påstås vara ett ”Netflix för spel” men vad för slags spel det handlar om, eller ens om det är för IOS, Mac eller båda, framgår inte. Apple ska ha börjat diskutera planerna med utvecklare efter sommaren 2018.

Cheddar har talat med gamla Apple-analytikern Gene Munster som säger att ”marknaden är stor nog att ha effekt på Apple”. Brandon Ross på BTIG påpekar att prenumerationer visserligen har visat sig väldigt effektivt på mobilplattformar men ännu inte för spel.

Med tanke på att Apple redan i dag får 30 procent av intäkterna från köp-i-appen och spel står för en stor del av intäkterna på App Store är frågan hur en spelprenumeration där användarna betalar en fast summa varje månad och får tillgång till många spel utan ytterligare köp skulle ge ökade intäkter. På Mac är nyttan mer uppenbar, men å andra sidan är marknaden en bråkdel.