Uppdatering (2019-03-24):

Apple förväntas släppa en streamingtjänst för tv-serier och filmer på måndagens event med underrubriken ”It’s show time”. Men kanske kan också en speltjänst lanseras på eventet.

Detta enligt uppgifter från Bloomberg, som hävdar att Apple kan vara redo att visa upp tjänsten på måndagens event. Det ska dock inte handla om spel som strömmas från molnet à la Googles nyligen uppvisade Stadia. Istället ska det röra sig om IOS-spel från olika spelstudios som buntas samman i ett erbjudande, och som användaren får tillgång till ett erbjudande. Utvecklarna får sedan betalt från Apple efter hur många minuter användaren spelar respektive spel.

Bloomberg poängterar dock att man inte vet om tjänsten visas upp redan på måndagens event, men att det onekligen verkar bli ett event som kommer fokusera just på tjänster – och streaming-tjänster i synnerhet.


Tidigare (2019-01-28):

Cheddar har publicerat årets första riktigt märkliga rykte om Apple. Enligt ”fem personer med insyn” planerar företaget att lansera en prenumerationstjänst för spel.

Tjänsten påstås vara ett ”Netflix för spel” men vad för slags spel det handlar om, eller ens om det är för IOS, Mac eller båda, framgår inte. Apple ska ha börjat diskutera planerna med utvecklare efter sommaren 2018.

Cheddar har talat med gamla Apple-analytikern Gene Munster som säger att ”marknaden är stor nog att ha effekt på Apple”. Brandon Ross på BTIG påpekar att prenumerationer visserligen har visat sig väldigt effektivt på mobilplattformar men ännu inte för spel.

Med tanke på att Apple redan i dag får 30 procent av intäkterna från köp-i-appen och spel står för en stor del av intäkterna på App Store är frågan hur en spelprenumeration där användarna betalar en fast summa varje månad och får tillgång till många spel utan ytterligare köp skulle ge ökade intäkter. På Mac är nyttan mer uppenbar, men å andra sidan är marknaden en bråkdel.