Hur mycket kan en riktigt populär app dra in på App Store egentligen? Apple avslöjar bara vilka appar som tjänar mest och ibland hur mycket butiken som helhet har dragit in, men Sensor Tower använder statistik insamlad från miljontals appar för att ta fram beräkningar över hur mycket enskilda appar tjänar.

Nu har analysfirman släppt årets topplista, rapporterar Business Insider, och det är idel prenumerationsbaserade appar:

  1. Netflix – 7 miljarder kronor
  2. Tencent Video – 4,4 miljarder kronor
  3. Tinder – 4,1 miljarder kronor
  4. iQiyi – 3,8 miljarder kronor
  5. Kwai (Kuaishou) – 2,4 miljarder kronor
  6. YouTube – 2,2 miljarder kronor
  7. Pandora – 2 miljarder kronor
  8. Youku – 1,7 miljarder kronor
  9. QQ – 1,4 miljarder kronor
  10. Hulu – 1,2 miljarder kronor

Listan, om den är någorlunda korrekt, visar både hur viktig App Store är för Netflix (och tvärt om), och hur stor den kinesiska marknaden har blivit för Apple. Halva listan utgörs av kinesiska appar, varav två ägs av Tencent.