Apples nyliga Black Friday-kampanj, där kunder fick presentkort på mellan 230 kronor till 1 840 kronor med olika produkter var inte en kampanj som föll alla i smaken. En kvinna i Kalifornien har med rättslig hjälp lanserat en gruppstämning mot Apple och anklagar företagets kampanj för att vara förvirrande, skriver Appleinsider.

Kunden menar att trots att kampanjen bara gällde utvalda produkter från Apple ska information om kampanjen ha funnits kvar längst upp i Apple Store-appen, även när hon lade en Macbook Air i sin virtuella kundvagn – en dator som alltså inte ingick i årets kampanj. Detta ledde kvinnan till att tro att hon skulle få ett presentkort även för denna dator.

Vidare menas i gruppstämningen att det ska ha varit svårt att hitta till villkoren för kampanjen från appen. I liten text längst ned på sidan ska en länk ha lett till villkoren, men denna länk tog användaren ut ur appen och till ett Safari-fönster med samma text och länk. Först på denna länk – på det andra försöket – visades fullständiga villkor.

Om stämningen kommer lyckas är dock mindre säkert då Apple trots allt har presenterat fullständiga villkor för kampanjen för den som velat läsa, även om det var två klick bort.

Den som är nyfiken kan läsa hela stämningsansökan på denna länk.