New York Times har fått en ovanlig inblick i arbetet bakom Apple News och har fått följa företagets chefredaktör Lauren Kern under en arbetsdag. Hon basar över en grupp journalister som tillsammans väljer ut vad som ska visas i appen.

Hittills har det varit okänt hur många som faktiskt läser nyheter i appen, men New York Times avslöjar att Apple har 90 miljoner regelbundna användare. Enskilda artiklar får ofta över en miljon läsningar.

Artikeln går också in på hur redaktionellt Apple jobbar, i bjärt kontrast mot Google och Facebook som huvudsakligen förlitar sig på algoritmer med lite mänsklig hjälp. Apples mänskliga redaktörer väljer artiklar med omsorg och Lauren Kern säger att företaget tar sitt ansvar på stort allvar.

När flera tidningar skriver om samma händelse försöker Apple till exempel välja en artikel som sätter händelsen i sitt sammanhang och förklarar för läsaren varför nyheten har betydelse.

New York Times skriver också om hur många tidningar klagar på att Apple News knappt ger några reklamintäkter, och är oroliga för att hamna i beroendeställning om för många konsumenter börjar använda tjänsten som huvudsaklig nyhetskälla.

Apple har fortfarande inte presenterat några planer på att utöka News till fler länder.