I dagarna pågår Adobe Max-konferensen i Los Angeles och Adobe har bland annat visat upp Photoshop CC för Ipad. Företaget bjöd även in Apples marknadsdirektör Phil Schiller, som snackade Ipad Pro och framtiden för kreativa yrken, skriver 9 to 5 Mac.

Phil Schiller sade att Adobe har insett Ipad Pros potential från början, och att företagen har samarbetat i årtionden. Han sade också att i takt med att Ipad Pro blir mer kraftfull tar den en allt större plats i det kreativa arbetsflödet. Nya kraftfulla A-processorer och tekniker som Pro Motion-skärmen är enligt Phil Apple-chefen nödvändiga för proffsanvändarna.

Förutom Photoshop på Ipad talade Phil Schiller och Adobes Scott Belsky om augmented reality, med Adobes Project Aero som först visades upp på WWDC. Phil Schiller upprepade hur nöjd han är att Adobe är först ut att stödja Apples nya usdz-filformat för augmented reality-objekt.

Innan han gick av scenen fick Phil Schiller en skämtsam present av Scott Belsky: En jacka med texten ”Content-aware Phil” (som i Photoshops ”content-aware fill”-funktion) och "PS"-loggan på framsidan.