Apple har i flera år haft stora problem med reparationsbedrägerier i sina butiker i Kina, rapporter The Information.

Bedragarna har plockat isär telefoner, tagit ut värdefulla komponenter som processor och skärmpanel, och sedan gått till Apple och klagat på att telefonerna inte fungerar. Apples personal har bara gjort en ytlig kontroll av enheterna och sedan bytt ut dem mot nya. Bedragarna har sedan kunnat sälja komponenterna och tjäna en hacka.

När det var som värst var 60 procent av alla Iphone-reparationer i Kina och Hong Kong falska, enligt The Informations källor.

En analytiker på Apple började 2013 kontrollera vilket Apple ID som användes på reparerade telefoner före och efter reparationen, och upptäckte att många bytte Apple ID omedelbart. Att bedrägerierna var sa utbredda kom som en chock för Apples ledning, som hade räknat med max 10 procent.

Apple har sedan dess kämpat mot bedragarna. I dag skickas alla telefoner till serviceverkstäder som kan kontrollera hårdvaran ordentligt, och flera komponenter märks med speciell färg under tillverkningen så att förfalskningar kan upptäckas. Andelen bedrägliga reparationer ska nu vara nere kring 20 procent, men problemet har istället börjat spridas till andra länder som Turkiet och Förenade Arabemiraten.