Blott två procent av alla Apple-användare har bestämt sig för att utöka sitt Apple-ekosystem med företagets smarta högtalare Homepod. Siffrorna kommer från analysfirman Cirp, som baserar sina uppgifter på att Homepod har sex procent marknadsandel bland andra smart högtalare som Amazon Echo och Google Home.

Cirp menar att en billigare, mindre Homepod skulle behövas för att mäkta med konkurrensen. Exempelvis står både Amazons och Googles mindre varianter Echo Dot respektive Home Mini för en rätt stor del av den totala försäljningen – 50 respektive 40 procent.

Missa inte! Homepod uppdateras – med flera efterlängtade funktioner

Inte heller Apple Watch var en omedelbar succé när den lanserades, men har sedan dess växt stadigt. Airpods hånades av många som tyckte lurarna hade ett löjligt utseende och var för dyra, idag är de en av Apples bästsäljande produkter. Om Homepod kan göra samma utveckling återstår att dock att se. Klart verkar dock vara att högtalaren inte har fått någon lysande start.

Idag säljs Homepod i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Storbritannien och USA. Från 26 oktober kan även Mexiko och Spanien läggas till på den listan, medan Sverige ännu inte finns på Homepod-kartan.

Läs också! IOS 12 har släppts – här är alla nyheterna

Apple HomePod Pris vid test: 3733 kr.

Bästa pris just nu: 3691 kr