Här är ett påstående som inte borde förvåna någon: Det går bra för Apple. Rekordresultat är snarare regel än undantag, och resultatet för Apples Q3 som nyligen presenterats var just inget undantag. Årets tredje kvartal är normalt ett lugnare sådant med nya modeller av Apples viktigaste produkt – Iphone – i annalkande. De nya Macar som något oväntat lanserades mitt i juli har inte hunnit påverkat detta resultat, vilket delvis torde förklara en lägre Mac-försäljning.
 

Apple visar siffror som mer liknar ett litet lands bnp än ett företags kvartalsrapport.

På nästan alla fronter visar Apples ändå oerhört positiva siffror. Iphone-försäljningen går upp, om än med ”bara” 300 000 fler sålda exemplar än samma period förra året. Genomsnittspriset för varje såld Iphone fortsätter stiga. Wearables-kategorin där Apple Watch och Airpods ingår galopperar på och Apples tjänster – Apple Music, Apple Care, Icloud med mera – fortsätter vara en allt viktigare kassako.

Nettovinsten för kvartalet uppgår till 11,5 miljarder dollar. Apple visar siffror som mer liknar ett litet lands bnp än ett företags kvartalsrapport.

Självförtroendet hos Apple inför nästa kvartal är lika starkt. Apple förväntar sig en inte alls obetydlig intäktsökning på 16 till 19 procent under nästa kvartal jämfört med året innan, och med en väntad prylfest för den Apple-tokige till hösten är det säkerligen inte omöjligt att slå även det rekordet. På det förväntas Apple snart bli ett ”trillion dollar company” – att bli värderat till mer än en biljon dollar.

Läs också! Analys: Därför kan inget hota Apple längre

Utmaningar bortom siffrorna

Med resultat som dessa är Apple närmast odödliga, men det betyder inte att företaget inte har utmaningar. Goda siffror nu och nästa kvartal är inte hela sanningen. För ett företag i en så snabbfotad bransch är det lika viktigt att säkra sin position tre år framåt, och mer än så.

Vi ska inte stirra oss blinda på siffror från tidigare eller gissningar för nästa månad. Det som är riktigt intressant för Apples framtid syns inte i kvartalsrapporten. Det handlar snarare om hur Apple navigerar i en ständigt förändrande teknikvärld.

Apple måste visa att man kan leverera på områden där Apple inte har ledartröjan i dag.

Apple har på senare tid lagt allt mer pengar på forskning och utveckling – absolut nödvändigt när Apple vill vara inte bara i din ficka, på ditt skrivbord eller på din handled. De vill också finnas som en artificiell intelligens i hela ditt hem, på din nästipp och kanske även i ditt garage eller på din närmaste busshållplats.

Apple vill med Iphone, som Tim Cook sa i kvartalsrapporten, vara en "förtrolig kamrat för livet, inte bara för små portioner av det”.

Men Apple måste visa att man kan leverera på områden där Apple inte har ledartröjan i dag. Artificiell intelligens och maskininlärning är mer än trendiga ord och någonstans där måste Apple hitta sin väg bland intelligens, information och integritet. Den ”dumma” Siri är beviset för att Apple inte är där ännu.

Apples kvartalsrapport må visa vilken pengamaskin Apple varit och är, och hur ännu mycket bättre det lär gå under nuvarande kvartal. Men den skvallrar mycket lite om var Apple är om 50 år, tio år eller ens tre år.

Läs också! Apples nästa succé? Här är de hetaste prylarna de närmaste tre åren

Apple MacBook Pro - 2,2GHz QC 16GB 256GB 15" Pris vid test: 18790 kr.

Bästa pris just nu: 21958 kr