Hallå där, Vicky Inoue! Vem är du?
Jag är en copywriter från Stockholm. För 4,5 år sedan flyttade jag till San Francisco för att ta en master i reklam och copywriting och blev kvar i USA efter examen. Jag har varit på några reklambyråer under kortare perioder, men har nu varit på Apple i ett och ett halvt år ungefär.

Vilka är dina arbetsuppgifter på Apple?
Jag är ”writer” på det som kallas ”interactive retail department” på Apple marketing communications. Det betyder att jag jobbar med den delen av Apples marknadsföring som är interaktiv, alltså Apples hemsida, Apple Store på nätet och Apple Store-appen.

Jag är alltså med och jobbar på den skriftliga kommunikation som syns på hemsidan, när man ska köpa en ny produkt, eller de mejl man får från Apple. All copy skrivs på engelska.

Läs också! Slör-skaparen om succén: "Hade inte ändrat något även om jag kunnat"

Vicky Inoue
Foto: Selena DavantVicky Inoue

Hur hamnade du där?
Det började med att jag fick praktik där medan jag fortfarande gick i skolan, Academy of Art. När jag blev klar sen hade jag fortfarande kvar en del kontakter där och kom tillbaka dit efter ett par korta vändor på några byråer och i New York.

Hur ser en helt vanlig tisdag på Apple ut?
Det varierar från projekt till projekt, men oftast går en del av tiden till möten, en del åt att sitta och jobba på copy, och en del åt att presentera.

Vad är din största lärdom från ditt arbete på Apple?
Att det finns en anledning till varför Apples marknadsföring, design, bildspråk, copy, reklamfilmer och så vidare, är så "cleana", snygga och genomtänkta. Alla jobbar verkligen otroligt hårt för att få det att bli bästa möjliga slutprodukt.