Daniel Jalkut, utvecklaren av Marsedit, har skrivit om Apples uppdaterade riktlinjer för App Store. Han anser att Apple fortfarande inte har åtgärdat de verkliga problemen för Macutvecklare, och flera andra utvecklare uttrycker sitt stöd på Twitter.

De uppdaterade reglerna gör det möjligt att erbjuda en tidsbegränsad demoperiod av en betaluppgradering. Tidigare har testperioder bara tillåtits för prenumerationer, men nu kan utvecklare alltså även erbjuda det för program och appar med en ”pro”-uppdatering som köps för ett engångsbelopp.

Problemet, enligt Daniel Jalkut, är att den här lösningen fortfarande inte innebär att ett betalprogram kan erbjuda ett gratis demo. Program med testperiod och pro-uppdateringar hamnar i gratis-kategorin trots att det kostar pengar att använda dem fullt ut, men om utvecklaren vill hamna på topplistan över betalprogram finns ingen möjlighet att låta användare testa gratis ett par veckor och sedan välja om de vill betala för att fortsätta använda programmet.

Andra problem Daniel Jalkut är att familjedelning inte fungerar för dessa program, att skolor och företag inte kan köpa dem i volym, att användaren inte kan börja använda demot direkt utan måste "köpa" testperioden, och att modellen helt enkelt inte fungerar för vissa program eftersom Apple kräver att programmet ska vara användbart utan att göra några köp.

Tweetbot-utvecklaren Paul Haddad är en av dem som håller med, och tillägger att det han saknar mest på Mac App Store är betaluppdateringar. För Macprogram där en uppdatering kan vara ett nästan lika stort projekt som att utveckla den ursprungliga versionen har App Store-modellen länge varit ett hinder.

Till skillnad från på IOS kan Macutvecklare distribuera sina program på egna webbplatser och i andra butiker, men många har varit besvikna på att Apple inte verkar vilja göra det möjligt att använda Mac App Store som huvudsaklig distributionsväg.