Apple tror att det är livsviktigt att alla lär sig programmera. Det kanske inte behövs direkt i ditt jobb, men du lär dig praktiska färdigheter och får en bättre förståelse för hur de verktyg vi alla använder i vardagen fungerar. Därför startade företaget ett initiativ som kallas Everyone Can Code (alla kan koda), som syftar till att göra det enkelt för alla, barn som vuxna, att lära sig grunderna i programmering.

Apple fokuserar naturligt nog på sitt eget programmeringsspråk Swift, och det börjar med Swift Playgrounds, en söt Ipad-app som lär ut grunderna på ett sätt som är så enkelt att till och med unga barn förstår.

Men jag är inte ett barn. Jag är 43 och har suttit klistrad vid datorer sedan Apple II. Men jag bestämde mig för att testa Swift Playgrounds och se om en gammal hund kan lära sig sitta.

Swift Playgrounds

Börja från noll

Jag har inte absolut noll erfarenhet av programmering. Jag lekte med basic på Apple II och tog en grundkurs i C++ på universitetet för 20 år sedan. Men jag har inte skrivit en rad kod sedan dess och har ingen aning om hur moderna programmeringsspråk som Swift används.

Swift Playgrounds börjar enkelt. Extremt enkelt. För mig känns det som att slå sig ner för att läsa en saftig roman och så är det Nicke Nyfiken.

De flesta vuxna kommer enkelt plöja igenom de första övningarna, men snart är du framme vid for-loopar och if-satser och börjar lösa verkliga logiska pussel. Utmaningarna är inte särskilt svåra, du kan fritt komma fram till en lösning och det finns inte bara en enda ”korrekt” lösning.

En stor vinst är att barn och vuxna kan göra övningarna tillsammans eller sida vid sida, och båda får glädje av det.

Avancerade utmaningar i Swift Playgrounds

Slutstation

Efter ett par veckor med en timmes övning om dagen kommer du som vuxen ha fått ett ganska bra grepp om vad programmering faktiskt går ut på och hur det fungerar. Du förstår hur du delar upp komplexa uppgifter i sina logiska beståndsdelar, hur du använder upprepningar och hur du styr programmet (”om det här, gör det där, annars det här andra”).

Snart kommer du inte bara styra den lilla spelfiguren runt brädet utan även bygga och ändra dess värld. Problemet kommer sedan: Swift Playgrounds lär dig förstå hur programmering går till, men kommer aldrig fram till att göra riktig programmering där du faktiskt skapar en app.

Apples introduktion till apputveckling med Swift

Att fylla tomrummet

För att ta steget från Swift Playgrounds lekstuga till riktiga appar måste du ha en Mac. Det finns inget sätt att fortsätta på Ipad, utan du måste alltså punga ut för en av Apples datorer. På den laddar du ner Xcode från Mac App Store och kan börja med Apples bok Intro to App Development with Swift från Ibooks.

Det är en välskriven bok som förklarar sina koncept så du förstår, men att läsa och följa med i den är tråkigt och inte alls som att leka i Swift Playgrounds.

Om Apple menar allvar med att inspirera alla – barn och vuxna – att börja skriva kod måste företaget skapa något som fyller tomrummet mellan dessa. Ge oss en virtuell Iphone-skärm och hjälp oss bygga exempelvis en enkel drickskalkylator där vi kan fylla i en summa och trycka på olika knappar för att ge olika mycket dricks. Det är enkelt och på en nivå den som har gjort alla utmaningar i Swift Playgrounds kommer förstå, men betydligt mer ”äkta”.

Är du som vuxen nyfiken på programmering och skulle vilja pröva är Swift Playgrounds fortfarande väldigt bra, och du behöver inte vara rädd att det är för barnsligt. Men förvänta dig inte att plötsligt kunna utveckla din drömapp och börja sälja den på App Store.

Översättning: Anders Lundberg