I början av året lanserade Apple slutligen sin Siri-högtalare Homepod efter vissa förseningar. Men efter rätt stor initial efterfrågan har intresset för Homepod svalnat snabbt. Det hävdas i alla fall en ny artikel från Bloomberg.

Försäljningen ska vara så pass sval att Apple enligt dessa uppgifter minskade sina beställningar på högtalaren från en av sina Homepod-leverantörer Inventec Corp i slutet av mars. Samtidigt fylls lagren på i Apple Store-butiker, där vissa butikerna inte lyckas kränga fler än tio enheter om dagen.

Läs också! Homepod: Första testet av Apples smarta högtalare

Orsakerna till detta kan vara flera, men Apple-analytikern Shannon Cross som citeras i Bloomberg-artikeln menar att konsumeter förväntade sig att Homepod skulle kunna göra saker som de billigare konkurrenterna Google Home och Amazon Echo kan göra idag.

Många hävdar visserligen att Homepod låter riktigt bra, men högtalaren saknar fortfarande vissa utlovade funktioner (såsom möjlighet att koppla två högtalare i stereopar och att spela musik på flera enheter samtidigt), samtidigt som främst den amerikanska marknaden har vant sig vid att smarta högtalare kan beställa pizzor, ställa flera timers och svara på frågor om allt möjligt – allt detta till ett lägre pris än Homepod. Homepod är också ganska hårt knuten till Apples övriga tjänster som Apple Music och ses av Apple, hävdar Bloomberg, mer som ett tillbehör till Iphone än som en fristående produkt.

Även om Homepod kanske inte är den omedelbara succé många förväntade sig att det skulle bli, är Apple knappast klara med högtalaren. Inte heller Apple Watch var en succé när den släpptes, men har idag blivit den ledande smartklockan på de flesta marknader. Det återstår att se om Homepod kan återhämta sig från en påstått knagglig start.

Apple HomePod Pris vid test: 4795 kr.

Bästa pris just nu: 3727 kr