En läsare skriver och undrar vad han kan göra åt ett problem. Det är nämligen så att varje gång han försöker installera uppdateringar i Mac App Store dyker en dialogruta upp och ber honom fylla i lösenordet till ett okänt konto, som han inte har. Det finns inget sätt att ändra mejladressen till hans vanliga butikskonto.

Det här problemet är ganska vanligt, speciellt om någon annan har använt din Mac och du övertog den utan att formatera hårddisken och installera om systemet.

Orsaken är att du har ett eller flera program installerade som laddades ner när det andra kontot var inloggat i butiken. Det kan till exempel bero på att en tidigare ägare inte raderade alla program hen hade installerat, eller att någon familjemedlem någon gång har installerat ett program med sitt eget App Store-konto istället för ditt.

Om du inte har lösenordet till det andra kontot kan du inte komma runt dialogrutan och kan inte uppdatera det programmet. Du kan dock fortfarande uppdatera andra program genom att välja att installera enskilda uppdateringar var för sig istället för alla på en gång.

Mac App Store-inloggning

För att bli av med felet behöver du radera det eller de program som installerades med det andra kontot. Om du provar dig fram med enskilda uppdateringar kan du hitta de som får dialogrutan att dyka upp, och kan radera dem. Är det gratisprogram kan du sedan installera om dem men med ditt konto istället. Det räcker oftast inte att slänga programmen i papperskorgen utan du måste tömma den och ibland tar det en stund innan App Store är med på noterna – en omstart brukar lösa det snabbt.