Trots att Apple allt mer försöker gå över till att göra Iphone och Ipad självgående utan krav på synkning med dator har Itunes fortfarande en viktig roll. Utan programmet kan du inte göra lokala backuper eller återställa en IOS-enhet vars system har slutat fungera.

Om du har problem med en Iphone, Ipad eller gammal Ipod och försöker fixa det är det därför extra irriterande om det dessutom inte fungerar som det ska att ansluta den till datorn och Itunes.

Det finns flera saker som kan hindra Itunes att se din pryl, och här är några saker du kan testa:

Grundläggande tips

Oavsett vilket system du har på datorn finns det några första enkla steg att ta innan du börjar felsöka ordentligt.

  • Starta om Itunes.
  • Starta om datorn och enheten.
  • Testa med en annan kabel.
  • Testa i en annan usb-kontakt i datorn.
  • Kontrollera att enheten är någorlunda laddad.
Itunes

En sak som också kan gå fel på IOS-enheter är att enheten kan få för sig att du inte litar på datorn, utan att visa en dialogruta för att fråga. Du kan testa att nollställa Itunes dialogvarningar under Avancerat i programmets inställningar. Om inte det funkar kan du även nollställa på enheten: Inställningar -> Allmänt -> Nollställ -> Nollställ integritetsskydd. Då kommer du även tvingas göra om andra integritetsinställningar, så det kan vara värt att prova några andra saker innan du testar det.

På Mac

Problem med att ansluta till Itunes är betydligt ovanligare på Mac än med Windows, men en sak som kan ställa till det är säkerhetsprogram från tredjepartsutvecklare, som antivirusprogram. Om du använder ett virtualiseringsprogram för att köra Windows kan det också hända att du har råkat ställa in din Iphone, Ipad eller Ipod att ansluta till den virtuella maskinen istället för Macen.

På Windows

Med Windows 10 finns det flera saker som kan strula. Det kanske enklaste att testa är att avinstallera Itunes och installera det igen. Om det inte fungerar kan det vara ett problem med drivrutinen för enheten. Det fixar du så här:

  1. Anslut enheten med usb-sladden.
  2. Öppna Enhetshanteraren (via Windows sök).
  3. Leta upp din enhet. Den brukar ligga under USB-styrenheter, men kan också finnas under Bärbara enheter, Andra enheter eller Bildenheter. Namnet kan vara antingen exempelvis ”Apple iPhone” eller ”Apple Mobile Device USB Driver”.
  4. Högerklicka på enheten och välj Uppdatera drivrutin, följt av Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn.
  5. Filen du letar efter finns antingen i C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\Drivers eller C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Mobile Device Support\Drivers.
  6. Välj Låt mig välja från en lista över tillgängliga drivrutiner på min dator.
  7. Välj Apple Mobile Device USB Driver.
  8. Gå vidare och slutför installationen.
Windows-fix

Avsluta med att dra ur enheten och ansluta den igen, och se om Itunes hittar den nu.