Trots att Apple allt mer försöker gå över till att göra Iphone och Ipad självgående utan krav på synkning med dator har Itunes fortfarande en viktig roll. Utan programmet kan du inte göra lokala backuper eller återställa en IOS-enhet vars system har slutat fungera.

Om du har problem med en Iphone, Ipad eller Ipod och försöker fixa det är det därför extra irriterande om det dessutom inte fungerar som det ska att ansluta den till datorn och Itunes.

Det finns flera saker som kan hindra Itunes att se din pryl, och här är några saker du kan testa:

Grundläggande tips

Oavsett vilket system du har på datorn finns det några första enkla steg att ta innan du börjar felsöka ordentligt.

  • Starta om Itunes.
  • Starta om datorn och enheten.
  • Testa med en annan kabel.
  • Testa i en annan usb-kontakt i datorn.
  • Kontrollera att enheten är någorlunda laddad.
Itunes

En sak som också kan gå fel på IOS-enheter är att enheten kan få för sig att du inte litar på datorn, utan att visa en dialogruta för att fråga. Du kan testa att nollställa Itunes dialogvarningar under Avancerat i programmets inställningar. Om inte det funkar kan du även nollställa på enheten: Inställningar -> Allmänt -> Nollställ -> Nollställ integritetsskydd. Då kommer du även tvingas göra om andra integritetsinställningar, så det kan vara värt att prova några andra saker innan du testar det.

På Mac

Problem med att ansluta till Itunes är betydligt ovanligare på Mac än med Windows, men en sak som kan ställa till det är säkerhetsprogram från tredjepartsutvecklare, som antivirusprogram. Om du använder ett virtualiseringsprogram för att köra Windows kan det också hända att du har råkat ställa in din Iphone, Ipad eller Ipod att ansluta till den virtuella maskinen istället för Macen.

På Windows

Med Windows 10 finns det flera saker som kan strula. Det kanske enklaste att testa är att avinstallera Itunes och installera det igen. Om det inte fungerar kan det vara ett problem med drivrutinen för enheten. Det fixar du så här:
Windows-fix
  1. Anslut enheten med usb-sladden.
  2. Öppna Enhetshanteraren (via Windows sök).
  3. Leta upp din enhet. Den brukar ligga under USB-styrenheter, men kan också finnas under Bärbara enheter, Andra enheter eller Bildenheter. Namnet kan vara antingen exempelvis ”Apple iPhone” eller ”Apple Mobile Device USB Driver”.
  4. Högerklicka på enheten och välj Uppdatera drivrutin, följt av Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn.
  5. Filen du letar efter finns antingen i C:\Program Files\Common Files\Apple\Mobile Device Support\Drivers eller C:\Program Files (x86)\Common Files\Apple\Mobile Device Support\Drivers.
  6. Välj Låt mig välja från en lista över tillgängliga drivrutiner på min dator.
  7. Välj Apple Mobile Device USB Driver.
  8. Gå vidare och slutför installationen.

Avsluta med att dra ur enheten och ansluta den igen, och se om Itunes hittar den nu.
Itunes inte behörig
 

Om Itunes säger att du inte har behörighet

Ett fel som kan uppstå är att Itunes säger ifrån så fort du ansluter enheten till datorn, och påstår att du inte har behörighet. Om de grundläggande tipsen ovan inte hjälper finns det några fler saker du kan testa:
 
  • Se till att du har uppdaterat till senaste versionen av Itunes. Äldre versioner fungerar ibland inte med nya Iphone-modeller.
  • Nollställ Itunes dialogrutor. Öppna programmets inställningar -> Avancerat och klicka på Nollställ varningar till höger om Nollställ alla dialogvarningar.
  • Nollställ enhetens integritetsskydd. Gå till Inställningar -> Allmänt -> Nollställ och välj Nollställ integritetsinställningar. Du kommer sedan behöva göra om alla inställningar du har gjort för hur olika appar får komma åt enhetens funktioner.
  • Om du har Windows: Avinstallera Itunes och installera om genom att ladda ner igen från Apple.

Ett problem som kan uppstå är att filerna systemet sparar för att komma ihåg vilka enheter som har anslutits får fel. De sparar kryptografiska nycklar så att enheterna inte behöver fråga dig om lov varje gång de ansluts, och om inget annat hjälper kan du testa att radera dem. Börja med att stänga av Itunes och koppla ur din enhet.

Radera Itunes Lockdown-filer

På Mac:

  1. Öppna Terminal.
  2. Skriv in sudo su och tryck retur följt av ditt lösenord för att logga in som root-användaren.
  3. Skriv in följande kommando följt av retur: rm /private/var/db/lockdown/*
  4. Skriv in exit följt och retur och stäng sedan av Terminal.
Radera Itunes Lockdown-filer

På Windows:

  1. Tryck windows-r, skriv in %ProgramData% och klicka OK.
  2. Öppna Apple -> Lockdown.
  3. Markera alla filer och radera. Du kan behöva fylla i ditt adminlösen.

När du sedan startar Itunes och ansluter enheten igen kommer du förhoppningsvis få upp frågan om du vill lita på datorn på enheten. Svara ja.