Efter torsdagens rapport om det problemtyngda Siri (skrolla ned i denna artikel för att få hela bakgrunden) har ett mindre ordbråk på Twitter brutit ut. I The Informations artikel om Siri hävdade den tidigare Apple-chefen Robert Williamson att Siris mjukvara var fyllt till brädden med allvarliga buggar och att ”de problemen fanns hos det första Siri-arbetslaget, verkligen inte hos mig”.

Det höll inte Dag Kittlaus med om, en tidigare Apple-medarbetare och medgrundare av Siri, som på Twitter hävdade att Williamsons uttalande var ”helt falskt.” Istället gav han en pik tillbaka till Robert Williamson och skrev att detta uttalande kommer från arkitekten bakom ”den största lanseringskatastrofen i Apples historia,” nämligen Apple Maps.

Robert Williamson var mycket riktigt tillsammans med Scott Forstall en av de ansvariga för Apple Maps. Både Forstall och Williamson fick sedan sparken från Apple efter att Apple Maps presterade allt annat än bra (det visste till exempel vare sig var Göteborg eller Östersjön låg).

Läs mer! Därför är Siri så kass (och varför det fortfarande finns hopp)

Även Apple själva gav under torsdagen ett officiellt svar på The Informations artikel (men utan att ta del i ordkriget mellan det tidigare Siri-teamet), där man lite mer diplomatiskt skrev:

”Vi har gjort betydande framsteg i Siris prestanda, skalbarhet och pålitlighet, och har applicerat de senaste maskininlärningsteknikerna för att skapa en mer naturlig röst och fler proaktiva funktioner. Vi fortsätter att investera rejält i maskininlärning och artificiell intelligens för att fortsätta förbättra kvalitén på de svar Siri ger och den bredd av frågor som Siri kan ge svar på”.

Tidigare:
Siri har inte det bästa ryktet om sig. Assistenten kan vara hjälpsam för enstaka uppgifter som att kolla vädret eller skicka ett meddelande, men enligt många är den nu omsprungen av konkurrenter som Google Assistant och (i USA) Amazon Alexa. Inte minst har Siri i högtalaren Homepod fått sig några rejäla kängor.

Nu påstår en rapport från The Information, rapporterat via 9 to 5 Mac, att utvecklingen av röstassistenten i själv verket har varit plågad av problem redan från start. Innan Siri 1.0 lanserades i Iphone 4S år 2011 ska Apple internt ha varit oense om man alls skulle lansera assistenten. Infrastrukturen ska ha varit bräcklig och man visste redan från start att den skulle bli svårt att skala upp den för fler användare.

Missa inte! Homepod: Första testet av Apples smarta högtalare

När Siri sedan ändå lanserades blev den mer populär än väntat – med stora stabilitetsproblem som resultat. Efter det följer en tumultartad historia, med många chefsbyten, osäkerhet och bräcklig mjukvara. Sedan 2011 har systemet enligt uppgifterna blivit lappat och lagat vid flera tillfällen men aldrig helt omskrivet. Vid ett tillfälle ska en anställd ha skrivit om delar av Siris kod så pass mycket att en komponent plötsligt bara krävde fem servrar istället för 500 – en tydlig indikation på hur ofärdig koden var redan från början.

Nya funktioner som åtkomst till Siri från tredjepartsappar ska ha blivit försenade flera gånger, bland annat ska ett team ha vägrat införa Sirikit, som det kallas, för att den underliggande strukturen var alltför ”bräcklig och oflexibel”.

En annan intressant detalj är att arbetslaget bakom Siri inte kände till utvecklingen av Homepod förrän 2015, och att Apple ska ha övervägt att lansera högtalaren utan en assistent.