SXSW-festivalen är i full gång i Austin, Texas. Där har Apples mjukvaru- och tjänstechef Eddy Cue meddelat att Apple Music nu nått upp i 38 miljoner prenumeranter. Två miljoner nya ska ha tillkommit bara sedan i februari, rapporterar Cnet.

Uppgifter: Apple vill göra tv-serie med Obama – men Netflix kan hinna före

Siffran jämförs ständigt med huvudkonkurrenten Spotify, som i dagsläget kan stoltsera med 71 miljoner betalande prenumeranter (159 miljoner totalt). Bakom sig har Apple tjänster som Amazon Music Unlimited (16 miljoner betalande) och Pandora (5.48 miljoner totalt).

Läs också: Spotify hytter med fingret mot modifierade gratiskonton

På SXSW var Eddy Cue optimistisk inför framtiden. Bland annat ska Apple-chefen ha nämnt siffran 2 miljarder när det kom till frågan om potentiella kunder. Dessa definierades utifrån hur många människor världen över som A) har tillräckligt med ekonomiska medel och B) praktisk tillgång till streamingtjänster.

Statistic: Number of Apple Music subscribers worldwide from October 2015 to September 2017 (in millions) | Statista
Apple Musics användartillväxt oktober 2015 - september 2017. Källa: Statista

Till skillnad från Spotify erbjuder Apple inte någon kontinuerlig gratisversion av sin musiktjänst. Istället försöker man locka användare med en prova på-period, som i dagsläget begränsas till tre månader. På SXSW har Apple för första gången meddelat hur många användare som för närvarande tar del av denna. Det rör sig om åtta miljoner, uppger Reuters.