Khronos Group har släppt Molten VK, ett kompatibilitetslager mellan grafikramverken Vulkan och Metal. Det är goda nyheter för Mac-spelare.

Vulkan utvecklas som en modern uppföljare till opengl och är alltså öppen källkod och fungerar med grafikkort från alla stora tillverkare. Till skillnad från konkurrerande ramverk som Microsofts Directx 12 och Apples Metal kan Vulkan i teorin användas för att skriva riktigt krävande spel en gång och köra dem på många plattformar.

Prestandaökning med Vulkan/Molten VK

Apple har inte visat något intresse för att inkludera stöd för Vulkan i Mac OS eller IOS, vilket kanske inte är så konstigt med företagets satsning på Metal, men för utvecklare som behöver släppa titlar på flera plattformar kan det skapa mycket merjobb och har flera gånger inneburit att ett spel helt enkelt inte har släppts för Mac.

Valve har varit med och betatestat Molten VK, och ser väldigt lovande resultat. Jämfört med Apples föråldrade version av opengl ger Vulkan via Metal upp till 50 procent fler bilder per sekund i Dota 2.