I en intervju med Reuters berättar Klaus Bischoff, designansvarig på Volkswagen, att företaget inspireras av ”Apples synsätt” på design för sin kommande serie av elbilar under det gemensamma namnet "ID," tänkta att lanseras från och med år 2020.

– Vi håller just nu på att omdefiniera vad Volkswagens värden är i elektrifieringens tidsålder. Vad som står på spel är att vara så värdefull, ren och klar som möjligt, och även visualisera en helt ny arkitektur, säger designchefen till Reuters.

Missa inte: Ikoniska folkabussen är tillbaka – men den här gången är den eldriven

Volkswagen ID Buzz
Foto: VolkswagenKlassiska folkabussen lanseras i ny, eldriven version. Här som I.D Buzz.

Den femte till sjunde mars kan vi få veta mer om vad detta egentligen betyder, då Volkswagen ska visa upp mer av sitt nya elbils-koncept på bilsalongen i Geneve.

Enligt Reuters ska den tyska biljätten investera runt 337 miljarder kronor i att utveckla nya elbilar. Mycket av dessa pengar lär plöjas ned i Volkswagens helt eldrivna serie ”ID,” med modeller som ID Hatchback och ID Buzz.