Försöker du fylla ringarna på Apple Watch varje dag? Kul för dig. Men vore det inte skönt om det gick att lägga till en vilodag, till exempel för att kurera en förkylning? Eller om du kunde korrigera loggen när klockan har missat något du har gjort. Om du till exempel tränar någon extremsport kanske du vill ta av dig klockan, men hur lägger du då till den träningen? Eller om du glömde ladda och klockan missar några timmar då du faktiskt stod upp.

Apple har inte lagt till något enkelt sätt att manuellt lägga till träning, rörelse eller timmar du står upp, men det finns ändå sätt att lura klockan att lägga till din rörelse på rätt dag.

Aktivitetsringarna på Apple Watch

Ställ om klockan

Knepet går ut på att stänga av automatisk inställning av tid, datum och tidszon. Genom att till exempel flytta tillbaka klockan några timmar kan du ge dig själv lagom mycket tid att fylla den sista biten på en eller flera ringar som har ett irriterande gap.

Apple Watch använder din Iphones inställningar för datum och tid, som du hittar i Inställningar -> Allmänt.

Genom att ändra tid kan du lägga till så mycket träning och rörelse du vill till en viss dag. I teorin kan du till och med fylla ut tidigare dagars ofullständiga ringar. Vi rekommenderar dock att du försöker hålla dig till att använda det för att rätta klockan när den har missat något du faktiskt har gjort.

Ändra mål för rörelse

För rörelser kan du tillfälligt ändra dagsmålet, till exempel sänka det från 600 till 300 kcal. Det är ett snabbt sätt att se till att du fyller ringen även på en dag då du till exempel är sjuk och inte bör hålla din vanliga aktivitetsnivå.

Annan träning

Annan träning

Det sista knepet använder du för att fylla den gröna träningsringen. Målet är 30 minuter om dagen och kan inte ändras. Med klockan automatiska mätning av träning kan det ibland vara svårt att komma upp i den halvtimmen även om du faktiskt har tränat. Ett långt yogapass kan till exempel går obemärkt förbi om du inte manuellt aktiverar det, och likaså en promenad om du inte går tillräckligt snabbt.

Genom att öppna appen Träning och köra igång ett träningspass med kategorin Annat (eller någon av kategorierna som passar för det du ska göra, till exempel Yoga) ser du till att klockan mäter hela träningspasset. Kom ihåg att du måste avsluta passet manuellt också, annars kan du råka samla på dig ett par timmars träning.

Med Annan träning blir klockan även bättre på att mäta kaloriförbränning för lågintensiv träning, så det blir lättare att fylla den röda ringen också.