I början av november kom slutligen en uppdatering till Ikeas smarta belysningssystem Trådfri som gör det kompatibelt med Homekit, Apples ramverk för det smarta hemmet. Uppdateringen kräver som tur är ingen ny hårdvara, utan det räcker med en uppdaterad app och gateway.

Homekit-kompabiliteten är en välkommen uppdatering för Apple-användare, som nu alltså kan integrera Trådfri i Homekit. Det gör att vi kan tända och släcka uppkopplade lampor i serien, höja och sänka ljusstyrka och även justera färg eller färgtemperatur (om vi har lampor som klarar det). Även Siri kan användas för att tända eller släcka lamporna.

Läs också! Så smart blir ditt framtida hem – och detta bör du tänka på för att förbereda dig

Ikea Trådfri och Homekit
Ikea Trådfri + Homekit blev verklighet, till sist.

Ett större test av Ikeas belysningssystem kan du läsa här. I denna guide fokuserar vi på att komma igång med Trådfri och Homekit. Det är inte svårt och tar inte lång tid om du redan använder Trådfri. Men några saker är bra att tänka på, bland annat eftersom att systemet inte såldes med Homekit från början.

För att integrera Trådfri och Homekit behöver du förutom åtminstone ett av Ikeas start-kit för Trådfri också ha satt upp Homekit redan. Det görs genom Hem-appen i IOS. Sedan kan vi börja integrera de två systemen.

Guide! Allt om Homekit: Så kommer du igång med ditt smarta Apple-hem

1. Se till att du är uppdaterad

Ikeas belysningssystem får Homekit-kompatibilitet genom en programvaruuppdatering, och vi behöver alltså inte köpa någon ny hårdvara. Vi måste dock se till att IOS-appen Ikea Trådfri är så uppdaterad den bara kan bli. Minst version 1.2.0 är det som gäller, så gå till App Store och se om det finns några nya uppdateringar för appen.

Ikea Trådfri och Homekit

I Trådfri-appen kan vi kontrollera att också vår gateway kör den senaste programvara som krävs. Det görs under kugghjulet längst uppe till höger, och sedan med ett klick på Trådfri version. Här kan vi söka efter nya uppdateringar samt kontrollera vilken version vår gateway är på i nuläget. Trådfri gateway behöver vara uppdaterad till minst version 1.2.42.

När både gateway och app är uppdaterade kan vi fortsätta.

2. Hämta Homekit-koden

Eftersom Ikea Trådfri först släpptes utan Homekit-stöd finns det ingen kod på undersidan av de flesta Trådfri gateway, och som Homekit behöver för att synkronisera nya tillbehör. Istället får vi hämta en kod från Trådfri-appen.

Det gör vi genom att öppna Trådfri-appen > tryck på kugghjulet i övre högre hörnet > tryck på Integreringar > Apple Homekit. Där ska nu en kod visas. Skriv ned koden någonstans då vi behöver den i nästa steg.

3. Koppla ihop Trådfri med Homekit

För att slutligen integrera Trådfri i vårt smarta Apple-hem går vi till Hem-appen. Här trycker vi på Lägg till tillbehör (detta alternativ kan finnas under plus-tecknet längst upp i hörnet om vi redan har andra tillbehör installerade).

Ikea Trådfri och Homekit

Istället för att skanna koden som vi annars gör med Homekit-prylar trycker vi här på Har du ingen kod eller kan du inte skanna?. Under stycket Manuell kod trycker vi på Ange kod och skriver manuellt den åttasiffriga kod vi tidigare skrev upp. Efter det steget är vi klara, och kan nu använda Trådfri i Homekit.

Byt namn på lamporna för bättre Siri-styrning

Har du tänkt använda Siri för att styra lamporna är det en bra idé att byta namn på lamporna, förslagsvis efter det rum eller plats lampan är placerad på. Detta kan göras i Hem-appen genom att trycka på Ändra längst upp i hörnet. Efter det trycker vi på tillbehöret, trycker på lampans namn och ändrar det till önskat, nytt namn.

Ikea Trådfri och Homekit
Med rätt namn på lampan är det lättare att använda Siri för att till exempel sänka lampans ljusstyrka.

Då kan vi exempel säga ”Släck vardagsrumslampan” eller ”Minska kökslampan till 30 procent.” Detta fungerar med alla IOS-enheter som har Siri aktiverat, dock inte för Siri på Mac.

Fungerar det inte?

Om du fortfarande inte kan få Homekit att prata med Trådfri gateway, testa att starta om både Hem-appen och Trådfri-appen. Dubbelkolla att gateway, tillbehör samt Trådfri-appen är uppdaterade till senaste version.

En hård återställning av Trådfri gateway kan också lösa en del problem. Detta görs genom ett tryck på reset-knappen på enheten. Notera dock att lamporna då måste parkopplas på nytt.

Observera också att Homekit än så länge bara fungerar med lamporna, inte med tillbehör som rörelsesensorn eller fjärrkontroll. Dessa går dock att fortsätta använda som vanligt, även om de inte är integrerade i Homekit.