Redan när Apple Pay lanserades i Sverige den 24 oktober utlovades stöd för Rikskuponger – och nu är det här. För att få lunchpengen i mobilen behöver vi gå till ”Wallet”-appen, klicka på ”Lägg till kort” och sedan trycka på ”Nästa.” Där fyller vi i kortuppgifter, godkänner villkoren och väntar på en verifieringskod som ska komma i mejlen.

Som vanligt krävs att vårt lunchställe har en kortterminal med stöd för kontaktfria betalningar via nfc. Hur själva betalningen går till kan du läsa mer om på sida 4 i den här artikeln.


Tidigare:

De andra bankerna om Apple Pay: "Vi kan inte ge några besked just nu"

Sverige är ett av världens mest Iphone-täta länder, och ända sedan Apple Pay lanserades i USA 2014 har intresset för att få hit tjänsten varit stort. Tre år senare har det äntligen hänt, och i startgroparna står... Nordea. Och St1, som kränger bensin och Mastercard. Inte Handelsbanken, inte Swedbank och inte SEB. Sedan i måndags har storbankerna blivit hårt ansatta av besvikna kunder i sociala medier. "När kan vi betala med Apple Pay?" "Ska man tvingas byta bank nu?", "Kan vi få ett svar tack?"

I svepande ordalag ger alla tre banker ett svar i stil med "Vi kan inte svara på om och när vi kopplar på Apple Pay." Av mångas reaktioner att döma verkar svaren irritera snarare än informera. 

Och MacWorld får liknande svar när vi vänder oss till Sveriges största banker. Mats Olsson vid Handelsbankens pressavdelning säger att man generellt sett inte uttalar sig i den här typen av frågor. Däremot bekräftar han att man är "väl medvetna" om att det är en angelägen fråga för kunderna.

– Vi följer förstås utvecklingen och hoppas kunna erbjuda den här sortens tjänster i framtiden. Vi kan dessvärre inte uttala oss om vilka tjänster Handelsbanken ska erbjuda och i så fall när det blir aktuellt.

Handelsbanken var relativt snabba med att hoppa på tåget när Samsung Pay lanserades tidigare i år, och enligt Mats Olsson är man nöjda med samarbetet med mobiltillverkaren.

– Vi har goda erfarenheter av det samarbetet och kunder som använder tjänsten är så vitt vi vet nöjda.

Inte heller SEB vill uttala sig vidare om Apple Pay utöver det man gått ut med på sin Facebooksida. Frank Hojem, kommunikationschef, säger att man tittar på flera intressanta plattformar och att Apple Pay är en av dem.

– Vi tittar på det, men kan i dagsläget inte lämna något besked om eller när vi eventuellt ansluter oss.

Han utvecklar:

– SEB arbetar löpande med att utveckla nya egna betallösningar, skapa samarbeten och lyssna på vad andra aktörer gör. Det händer väldigt mycket på den digitala betalningsmarknaden och Sverige som marknad ligger rätt långt framme. Swish är kanske det bästa exemplet som vi och andra banker har utvecklat och som har blivit en succé.

SEB var tillsammans med Nordea allra först med att erbjuda Samsung Pay till sina kunder, vilket man säger sig vara nöjda med.

– Vi har positiva erfarenheter av arbetet med Samsung Pay. Det finns flera andra initiativ från olika varumärken och tjänster som håller på att utvecklas just nu. Vi tänker givetvis vara med i den här förändringen.

MacWorld kontaktar även Swedbank. Presschefen Josefine Uppling meddelar dock att man inte har något att tillägga kring Apple Pay, men tittar på hela spektrat av möjliga betallösningar. På Facebook bemöter banken frågande kunder med "Vi följer utvecklingen kring tjänsten och många andra nya smarta lösningar som rör vår verksamhet." Swedbank kopplade på Samsung Pay först nu i oktober.

Hur man som kund ska välja att tolka bankernas ovilja att uttala sig om en eventuell påkoppling av Apple Pay låter vi vara osagt. Vi på MacWorld kommer naturligtvis följa utvecklingen på Pay-fronten med stort intresse, och informerar er läsare så snart vi hör nytt ljud i skällan från storbankerna.