De nya Macarna med Apples egna processorer kör samma Mac OS som Macarna med Intelprocessor. Förutom att M1-processorn är ruggigt snabb är det inte mycket som skiljer dem från sina föregångare. Men en sak skiljer sig rejält: M1-Macarna kan köra IOS-appar från App Store för Iphone och Ipad.

Förra året lanserade Apple Catalyst, en teknik med vilken Ipad-appar kan förvandlas till fullfjädrade Macprogram. Under året som gått har vi sett hur Catalyst använts på både bra och dåliga sätt: En del utvecklare använder det som ett enklare sätt att se till att Macprogram håller jämna steg med sin IOS-motpart, andra som en genväg till att sälja appar till Macanvändare, utan större ansträngning.

De bästa Catalyst-programmen har fullt utvecklade menyer med kortkommandon, stöd för Applescript och annat som gör mjukvaran ”Macig”. Men till och med några av Apples egna har varit betydligt enklare historier som påminner mer om Electron-program.

Efter knappt en vecka med nya Macbook Air har vi kunnat skapa oss en bild av hur bra det fungerar att köra IOS-appar direkt på Macen.

Hitta apparna
Sök efter en app och klicka på Iphone och Ipad för att se resultat från IOS-butiken.

Långt ifrån alla appar fungerar

Vi börjar med att klargöra en sak: Det är inte alla appar som kan installeras och köras på M1-Macarna. En utvecklare kan stänga av möjligheten att hämta apparna från App Store. Det finns någorlunda enkla sätt att kringgå det just nu, men Apple kommer säkert göra ändringar i hur Mac OS verifierar appar så att det inte längre är möjligt.

För det andra är det många appar som, trots att de går att installera, bara fungerar delvis eller inte alls. En del utvecklare som först tillät installation av sina appar har under veckan som gått sedan nya Macarna släpptes valt att ta bort dem från Mac App Store. Vi gissar att det ofta beror på att de upptäckte att de inte fungerade ordentligt.

Om du använder knepet med Apple Configurator 2 eller Imazing för att installera appar som inte officiellt stöds, får du också vara beredd på att många vägrar att installeras. En möjlig förklaring är att det är appar som inte har uppdaterats på länge och inte stödjer 64-bitarskod. Andra appar verkar fungera, men kraschar. Vi lyckas till exempel installera Bank ID-appen för att testa om vi kan installera ett mobilt Bank ID direkt på Macen men den kraschar så fort vi försöker skanna qr-koden från banken.

Google Maps

Få vinster

Av de appar vi lyckas använda är det ingen som omedelbart känns som en vinst för Macanvändningen. Det enda vi kan komma på är Instagram som fortfarande envisas med att bara ha mobilappar och förhandsvisningar på webben. Du får nöja dig med ett Iphone-format fönster och krångligt gränssnitt, men det går åtminstone att använda.

För det mesta känns det mer som en gimmick än ett verkligt användbart tillskott till Macen. I de allra flesta fall finns en webbversion som fungerar bättre. När det inte gör det finns oftast ett mycket bättre alternativ i form av ett riktigt Macprogram.

Det kan bli möjligt för utvecklare att ignorera Macen bara låta Mac-användare köra Ipad-versionen av appar – ett hyfsat populärt alternativ för lata utvecklare – eller mer realistiskt, för utvecklare som inte har resurserna att ta fram en riktig Macversion. Där Catalyst tidigare gjorde det möjligt att ta en genväg till Macen blir det nu så enkelt som att kryssa i en ruta på App Store Connect.

Spel

Spel är något av ett undantag från ovanstående, åtminstone så länge utvecklarna inte tar bort alla sina IOS-spel från Mac App Store. Vi har testat flera spel, bland annat Wordfeud vars utvecklare tillåter installation på Mac, och Final Fantasy XV Pocket Edition som kräver installation via ovan nämnda knep. Överlag fungerar det rätt bra, i alla fall i spel som inte kräver flera fingrar på skärmen samtidigt och snabba rörelser, eller användandet av gyroskop och accelerometer för att styra.

Wordfeud på Mac

Spel till IOS är ofta billigare än till datorn och det här kan bli ett sätt att komma över en del spel billigare. Det gäller så klart inte riktiga storspel, men en del indiespel som utvecklas med Unreal Engine eller Unity 3D säljs både till Mac, via Steam, och IOS/Ipad, via App Store, utan några större skillnader. Ordspel, peka-klicka-äventyr, brädspel och till exempel endless runner-spel, där allt du behöver göra är att klicka vid rätt tillfälle är exempel på genrer som verkar lämpa sig för att spela så här.

För multitouch måste du aktivera Pekalternativ i programmenyn och sedan hålla nere alt-knappen medan du använder två eller fler fingrar på styrplattan (med vanlig mus fungerar det inte). Det fungerar rätt bra i appar som Google Maps men sämre i snabba spel.

Tyvärr verkar stödet för handkontroller inte fungera ordentligt, i alla fall inte i de spel vi har provspelat med en Dualshock 4, som fungerar med samma spel på en IOS-enhet. I några händer ingenting och i andra fungerar bara joystick men inte knappar.

IOS-appar hör hemma på IOS

Kontentan är att IOS-appar på Mac än så länge inte är mycket mer än ett demo från Apple. Det är möjligt att det kan inspirera fler renodlade mobilutvecklare att lägga resurser på att anpassa sina appar och spel för Mac, vilket så klart vore en vinst för Macanvändare. Men det får framtiden utvisa. Och stödet för IOS-appar är absolut ingen orsak att skaffa en ny Mac med M1-processor.