Active Directory från Mac

En del företag kräver att anställda är inloggade på Microsoft Active Directory-servrar. Om du tillåts använda en Mac men it saknar Mac-kompetens kan du vara utlämnad åt att själv fixa biffen, och Apple har inte speciellt bra dokumentation om det här.

Active Directory

För att ansluta till en Active Directory-server öppnar du Systeminställningar -> Användare och grupper, klickar på Inloggning nere till vänster, låser upp genom att klicka på hänglåset längst ner, och sedan på Anslut intill Nätverkskontoserver. Det du ska fylla i är antingen serverns så kallade fully qualified domain name (det kan vara till exempel directory.mittbolag.se) eller dess ip-adress (fråga it vilket som gäller, eller prova dig fram). Ditt användarnamn ska sedan skrivas in utan domänangivelse. På Windows behöver du oftast fylla i ”avdelning\användarnamn” men i Mac OS ska du alltså bara använda ”användarnamn”.

Programmet Katalogverktyg har fler inställningar för Active Directory och andra liknande tjänster.

Arbetsgrupp
Arbetsgrupp

Problemlösningstips: Arbetsgrupp

Om du har problem med till exempel fildelning eller något annat där en Windows-maskin vägrar dyka upp under Nätverk i Finder på Macen eller tvärt om, kan du kontrollera att båda maskinerna har samma arbetsgrupp (workgroup). På Windows-datorn kollar du i Kontrollpanelen -> System och säkerhet -> System. På Macen dubbelkollar du i Systeminställningar -> Nätverk -> [ditt anslutna nätverk] -> Avancerat -> WINS. Ändra om det inte är samma. Det här var ett större problem förr i tiden men kan fortfarande ställa till det.