Delade skrivare

En skrivare som är ansluten till en Mac eller pc kan delas och användas från andra maskiner med Mac OS eller Windows. Hur du aktiverar skrivardelning kan du läsa om hos Microsoft respektive Apple.

Anslut till delad Windows-skrivare

Ett vanligt problem när du försöker ansluta till en Windows-skrivare är att den inte dyker upp i listan över tillgängliga skrivare. Då kan du prova att manuellt skriva in den. Öppna Systeminställningar -> Skrivare och skannrar och tryck på plusknappen. I vanliga fall hittar du skrivaren under Windows-fliken, men under IP-fliken kan du skriva in skrivaren så här: lpd://pcNamn/SkrivarNamn. Välj LPD som protokoll. Om Macen har en drivrutin för skrivaren i fråga kommer den välja den automatiskt.

Bonjour på Windows

På Windows-sidan måste du installera Bonjour för att hitta Macens delade skrivare. Det installerar ett program som hjälper dig hitta och installera skrivaren i Windows. Om den inte hittar drivrutinen kan du ladda ner den själv och välja Har skiva i dialogrutan. Glöm inte att du måste ha kryssat i Dela skrivaren i nätverket under just den skrivaren du vill komma åt i Systeminställningar -> Skrivare och skannrar.

Ett tips är annars att kolla om din router har en usb-port och stödjer skrivardelning, så slipper du det här krånglet. Som tur är är de flesta moderna skrivare redan nätverksskrivare på egen hand.