Iphone 7

Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) har släppt en rapport över Iphone 7-försäljningen, med ett lite annorlunda fokus än det vi brukar se. Istället för rena försäljningssiffror tittar rapporten på produktmixen i Apples totalförsäljning.

Vad CIRP:s uppgifter visar är att en större andel (cirka 74 procent) av kunderna en månad efter lanseringen väljer Iphone 7 och Iphone 7 Plus än motsvarande siffra (71 procent) för Iphone 6S och Iphone 6S Plus vid samma tid förra året. Det kan tolkas som att fler tycker att nyheterna i Iphone 7 gör den värd priset.

Iphone 7 har dessutom inte bara Iphone 6S att tävla mot utan även Iphone SE som släpptes i våras.

Iphone 6 hade en avsevärt starkare start än både Iphone 7 och Iphone 6S – över 90 procent av alla Iphone som såldes månaden efter lanseringen var en Iphone 6 eller Iphone 6 Plus.