3. Ställ in hur mycket sömn du behöver

När du behöver gå till sängs beror på hur många timmars sömn du behöver. Apple erbjuder bara inställningar i hela timmar så den som till exempel tycker att 7,5 är bäst får välja 7 eller 8 och anpassa påminnelsen istället.

Varning

4. Ställ in läggdagsvarningen

Nästa skärm har inställningen för hur långt innan det är dags att krypa under täcket telefonen ska påminna dig. Om du är som oss och tycker det är bra att varva ner utan skärmar ett tag, eller kanske vill läsa en bok eller bara sitta och prata lite över en kopp örtte innan du går och lägger dig, kan du välja en lite längre period. Om du valde 8 timmars sömn men egentligen nöjer dig med 7,5 kan du välja Vid läggdags och ändå ta det lugnt en stund.

Ljud

5. Välj ljud på väckarklockan

Precis som det vanliga alarmet kan du välja vilket ljud du ska väckas av på morgonen, men här finns inte lika många alternativ och du kan inte heller importera egen musik eller välja en låt från ditt bibliotek. Kanske kommer det i en senare uppdatering, men tills vidare tycker vi att till exempel Fågelsång är fint.

Sov gott

6. Sov gott!

Välj Spara så avslutas inställningsguiden och du tas till det vanliga gränssnittet för Läggdags. Här visas din uppstigningstid och gå-till-sängs-tid både som siffror i en graf. Skrollar du ner hittar du Sömnanalys, som visar hur bra du har varit på att hålla dig till planen. De uppgifterna blir mycket mer pålitliga om du har en aktivitetsmätare med sömncykelanalys, eftersom Läggdags är kopplat till Hälsa och kan hämta data därifrån.

Vill du ändra några inställningar därefter trycker du Alternativ uppe till vänster i den fliken.