Lektioner

Efter första lektionen, Code 1: Fundamentals of Swift (spelet vi nämner ovan) kommer Code 2: Beyond the Basics där du lär dig lite mer avancerade koncept och bland annat manipulerar bilder.

Bland de medföljande lektionerna hittar du även andra utmaningar som Mimic Me, Drawing Sounds och Maze Run. Efter hand är det tänkt att Apple ska lägga till mycket mer innehåll.

Swift Playgrounds

Under My Playgrounds hittar du alla lektioner som du har laddat ner, i ett gränssnitt som påminner om Ibooks. Här kan du även skapa egna, tomma Playgrounds och ladda ned andra på egen hand. På utvecklarkonferensen WWDC i somras visade Apple en Playground som använder bluetooth för att ansluta till en Sphero-robot (läs mer om den i vårt test här) och styra den med olika kommandon. Sphero skulle kunna utveckla en egen Playground och distribuera den på sin webbplats. Skolor kan på det här sättet enkelt ta fram och distribuera sina egna Swift Playgrounds-lektioner till alla elever.

En smidig sak är att du kan duplicera och nollställa individuella Playgrounds. På så sätt kan två syskon till exempel samsas om en Ipad och ha dubbla uppsättningar av alla lektioner så att båda har varsin med just sin kod.

Programmeringstänk

Lär dig tänka som en programmerare
Koden du använder i den första lektionen där du styr Byte i sin 3d-värld är enkel, men den är äkta Swift-kod – Apple drar inte till med någon pseudokod som inte stämmer med hur det faktiskt är att programmera i Swift. I instruktionerna används även de vanliga programmeringstermerna, som loop, funktion, if-sats och olika datatyper. Du kan trycka på termer markerade i rött för att läsa en beskrivning.

Väldigt tidigt i appen lär du dig grundläggande tankebanor för programmering. Det finns till exempel inget turnRight()-kommando fördefinierat. Vill du ha ett får du skriva ett själv genom att kombinera tre moveLeft().

Det finns inga rätt och fel i appen, men du får hela tiden tips om olika sätt att skriva effektivare kod med färre upprepningar och även mer lättläst kod (med namn på funktioner och variabler som är vanliga ord och begrepp i sin helhet).

Beröm

Om du använder funktioner och strukturer som du inte har nått fram till än i lektionerna – till exempel en loop innan du kommit fram till lektionen som går igenom loopar – ger appen dig beröm. Faktum är att appen är full av beröm för alla möjliga saker och det är väldigt motiverande att fortsätta i lektion efter lektion.

Fastnar du på någon punkt kan du be om hjälp, och du får då tips och förslag på vad du kan prova. Men det går inte att kopiera någon kod och klistra in – du måste skriva in all kod du vill använda själv.

Vill du gå vidare när du har avslutat alla lektioner kan du ladda ner Xcode och exportera dina Playgrounds till det programmet för att gå vidare med mer avancerad kod och innan du vet ordet kanske du har en app i butiken.

Sida 2 / 2

Innehållsförteckning