Allt det andra

Att programmera är bara en liten del av arbetet med att utveckla en app. Om du hoppas locka användare och kanske till och med kunna tjäna en slant på dina appar krävs det så mycket mer.

Räkna med att lägga någonstans mellan 10 och 30 procent av den totala tiden på att knacka kod. Resten går till design, grafisk formgivning, testande, marknadsföring och projekthantering.

Design

Design
Det kanske allra viktigaste i alla appar är designen, det vill säga hur den är uppbyggd och fungerar. Vilka funktioner den ska ha, hur de hänger ihop, hur den hanterar fel är viktiga saker. Om det är ett spel handlar det om spelmekaniken (2d-plattformsspel med hopp? utan?), bandesign, mål, svårighetsgrad och mycket mer. Tänk dig ett spel du gillar, men med extremt förenklad grafik (rena skisser bara) – allt som ändå gör spelet unikt är design.

Grafisk design
Ett exempel på riktigt bra grafisk design – Moleskine Timepage. Enkel och funktionell men unik.

Grafisk formgivning
Det många kallar design i vardagsspråk, eller grafisk design. Moderna appar måste vara snygga för att ha en vettig chans på appbutikerna. Det betyder inte att de behöver vara i samma nivå som Monument Valley, men en amatörmässig formgivning kan få många potentiella användare att snabbt hoppa över din app.

Olika appar fungerar med olika design, och det är aldrig enkelt. Om du får mersmak på apputvecklandet kan det vara en bra idé att försöka hitta en designer att jobba med, eller rent av anlita något på Upwork.com eller liknande webbplatser för att hitta frilansare.

Testande
Underskatta inte tiden det kommer ta att testa, testa och återigen testa din app medan du håller på att utveckla den. Du kommer hela tiden hitta nya saker att förbättra, nya buggar att fixa och nya funktioner du kanske vill lägga till (men akta dig för att göra appen plottrig, tänk på designen och ändamålet).

Det är alltid bra att låta utomstående vara med och testa också, till exempel familjemedlemmar eller vänner. Eftersom appen är som ett kärt barn är det svårt att vara objektiv själv som utvecklare.

Projekthantering

Även en liten enkel app visar sig snabbt vara ett komplicerat projekt med många komponenter och mycket att hålla reda på. Om du inte redan från början ser till att ha ett system för hur du hanterar versioner av kod, grafik och andra komponenter, och en struktur i hur du jobbar, kan det leda till stora problem senare.

För din allra första app kanske du klarar dig utan, men om du lär dig Git och försöker hålla ordning på projektet (även om du bara har ett Excel-ark med olika sysslor och annat) kan det spara mycket tid i slutändan.

Marknadsföring

Marknadsföring

Ett jätteområde som kan ta upp väldigt mycket av din tid, om du menar allvar med apparna och vill nå ut till en bredare publik än dina nära och kära, är marknadsföring.

Marknadsföring är inte samma sak som reklam, även om det också kan ingå, utan saker som:

  • Att optimera din apps beskrivning på butikerna.
  • Att välja en ikon som sticker ut och lockar till klick.
  • Att skapa skärmdumpar och förhandsvisningsvideo som är inbjudande och får den som bläddrar runt i butiken att stanna till.
  • Att göra marknadsundersökningar för att veta om det finns en marknad för din appidé, vad folk faktiskt saknar i existerande appar, vilka de potentiella användarna är och så vidare.
  • Att få ut din app till personer som kan sprida den vidare.
  • Att analysera data från användarna du redan fått (med till exempel Flurry Analytics) för att förbättra appen och för att göra nästa app bättre redan från början.

Den här listan täcker inte allt som ingår under marknadsföring, men några av de viktigaste sakerna du bör ha i åtanke. På sätt och vis kan marknadsföring likställas med strategi. Det handlar om hur du placerar din app, vilka användare du vill försöka nå, hur du ska nå dem, och hur du ska behålla de som testar appen.

Analytics
Att hålla koll på appar när du väl har släppt dem kan ge väldigt mycket nyttig information.

Precis som för alla andra delar av utvecklandet finns det gott om material på nätet, men när det gäller marknadsföring är det väldigt mycket säljsnack och mycket svårare att sålla fram godbitarna.

Gratiskurser från universitet (via till exempel Itunes University) är en bra utgångspunkt, och det finns böcker som är mer sakliga och mindre skräniga. Vad du bör undvika är guider som kostar pengar och som beskrivs i en mängd superlativ på egna webbplatsen (”Gör så här så kommer du tjäna miljoner på dina appar!”).

Juridik och skatter

Om du börja sälja appar och tjäna pengar på det behöver du ta upp det i din deklaration, och om det blir mer än en spottstyver kan du behöva anmäla dig för f- eller fa-skatt. Det senare gäller den som är anställd men även driver affärsverksamhet vid sidan om, medan ren f-skatt är för den som enbart driver affärsverksamhet.

Skulle det gå bra för ditt utvecklande och dina appar börjar generera mer ordentliga intäkter kan du fundera på att starta ett aktiebolag och starta ett utvecklarkonto för företaget istället. Det är möjligt att Apples utvecklarsupport kan hjälpa dig byta från privatperson till företag, men om inte kan du numera flytta appar från ett konto till ett annat.

För för- och nackdelar med att ha aktiebolag, och hjälp med juridik, bokföring, skatter och annat rekommenderar vi att du vänder dig till proffs. En bra början är dock att läsa på på Verksamt.se, en sajt som utvecklas av Bolagsverket, Skatteverket och Tillväxtverket.