Internet är idag livsviktigt. Det går knappt att göra bankärenden eller ha kontakt med myndigheter utan tillgång till nätet, och än mer viktigt har det blivit under covid-19-pandemin då många plötsligt har börjat jobba hemifrån och tillbringar mer tid än någonsin med dator, mobil och platta i hemmet. Därför kan problem med nätet vara bland det mest irriterande du kan stöta på i vardagstekniken.

Som Macanvändare kan vi klassificera internetproblem i fyra kategorier:

  • Problem mellan routern och operatören eller hos operatören.
  • Problem med själva routern, antingen hård- eller mjukvaran.
  • Problem med wifi-signalen.
  • Problem med Macens hårdvara eller Mac OS.

För att avgöra vilket problem du har finns några saker du kan göra. Om problemen bara märks av på en viss Mac och inte på andra enheter kan du utesluta de två första felkategorierna. Det kan fortfarande vara problem med signalen, men det troligaste är att något är galet i Mac OS.

Om inga enheter kommer ut på nätet kan du testa om du kommer åt själva routern och dess inställningar. Alla routrar har någon form av information om status för internet (ofta kallat wan), där du kan se om routern faktiskt har en uppkoppling mot internet eller inte. Ligger den nere är det dags att kolla med leverantören (när du har kontrollerat att kabeln sitter i som den ska).

Signalfel

För att testa om felet ligger i själva radiosignalen finns det flera saker du kan göra. Har du en bärbar Mac kan du sätta dig nära routern och se om problemen fortsätter. Med en stationär Mac är det inte lika lätt, men du kan kontrollera hur stark signalen faktiskt är.

Signalstyrka

Håll nere alt-tangenten och klicka på wifi-ikonen i menyraden. Här kan du titta på två saker: Tx-hastighet, som mäter hur snabbt datorn kan överföra data till och från routern, och värdet på rssi minus värdet på brus. I exemplet här har vi (-30) - (-86) = 56. Värden över 25 betyder att signalen är stark och inte en del av problemet. Under 0 är signalen så svag att det kan vara läge att kolla på hur du kan förbättra den.

Om rssi-värdet är relativt högt men brusvärdet också högt har du något som stör signalen, trots att den egentligen är stark. Det kan handla om andra trådlösa produkter som gamla trådlösa telefoner, bluetooth, smarta hem-produkter med zigbee-tekniken (z-wave använder betydligt längre våglängder, runt 868 megahertz i Europa). Då det mesta av bruset brukar finnas i 2,4-gigahertzbandet kan du i så fall testa att ansluta över 5-gigahertzbandet.

De flesta routrar ger både 2,4- och 5-gigahertzbanden samma nätverksnamn (ssid), men har också inställningar för att separera dem. Genom att välja två olika namn för dessa kan du se till att Macen alltid ansluter till rätt frekvensband.

Om rssi-värdet är lågt men brusvärdet också lågt (under -90) kan du istället testa att byta till 2,4-gigahertzbandet och även prova dig fram med olika kanaler i inställningarna på routern. 5-gigahertzbandet har oftast mindre störningar men har på grund av den kortare våglängden också svårare att ta sig igenom väggar och andra hinder. Ju längre från routern du är desto troligare blir det att 2,4-gigahertzbandet kan fungera bättre.

Grundläggande tester

Innan du börjar gå på djupet bör du göra några grundläggande saker. Det allra första vi rekommenderar är att stänga av och slå på wifi på Macen (eller vilken annan enhet som helst som har wifi-relaterade problem). Ofta räcker det och allt rullar på som vanligt igen.

Routrar kan stå på i veckor, månader eller flera år utan en enda omstart och att starta om den bör vara det första du testar därefter. Passa även på att starta om datorn om du inte har gjort det nyligen.

Glöm nätverket

Glöm nätverket

Ibland kan felet ligga i Mac OS nätverksinställningar. Ett sätt att få bukt med det är att tvinga systemet att glömma bort anslutningen. Öppna Systeminställningar -> Nätverk, välj Wi-Fi i listan till vänster och klicka på Avancerat.

Välj det anslutna nätverket och klicka på minusknappen. Du kommer förmodligen få bekräfta att du verkligen vill ta bort det.

Starta sedan om Macen och testa att ansluta igen (du måste fylla i wpa-lösenordet eftersom du bad systemet glömma nätverket).

Analysera anslutningen

Mac OS har ett inbyggt verktyg för att felsöka och analysera din trådlösa anslutning. Det heter Trådlös diagnostik och ligger i mappen Verktygsprogram i programmappen.

Om du inte vet vad felet kan vara kan du testa att köra diagnosfunktionen i programmet. Det gör du genom att öppna det och klicka på Fortsätt i dialogrutan som öppnar.

Diagnostik

Men du kan också väljer Fönster -> Prestanda så öppnas ett fönster som kontinuerligt mäter anslutningshastighet, kvalitet och signalstyrka. Kvalitet är värdet på rssi minus brus (kallas signal-to-noise ratio eller SNR på engelska). Låt programmet ligga öppet medan du gör vad du brukar. Om problemen du har med långsam hastighet, sporadiska avbrott eller vad det kan vara dyker upp: Titta i prestanda-fönstret. Om värdena fortsätter på normal nivå är det något annat.

Vad du kan testa i så fall är att byta webbläsare och se om det hjälper, eller byta dns-server (dns-problem är ett annat vanligt fel som gör internet slött). I Mac OS byter du dns-server i Systeminställningar -> Nätverk. Välj Wi-Fi till vänster, klicka på Avancerat och välj DNS-fliken. Om du redan har värden kan du ändra dessa, annars klickar du på plusknappen för att lägga till nya. Vi föreslår 1.1.1.1 och 1.0.0.1, Cloudflares dns-tjänst som är både säker och snabb.

Byt dns

Om inget hjälper

Får du inte bukt med felen, och du har uteslutit att något är fel i routern, återstår att testa Macens wifi-hårdvara. Om du inte vill lämna in den på service kan du köra Apples hårdvarudiagnos, men det är inte säkert att den upptäcker något även om den har något fel.

Det kan också vara värt att nollställa nvram och smc. Det senare kan påverka strömförsörjningen till wifi-kretsen i datorn, och ett fel där skulle i teorin kunna göra att antennerna inte kör med full effekt. Instruktioner för det hittar du hos Apple:

Du kan också testa att kringgå wifi genom att ansluta med ethernetkabel, om du har den möjligheten, eller att skaffa en wifi-dongel för usb och ansluta via den. Två exempel på adaptrar som ska fungera även med Catalina är Edimax EW-7822ULC och D-link DWA-182.