Apple har precis börjat förändra våra förväntningar på dator- och mobilskärmar, precis som företaget gjorde när Iphone 4 släpptes med sin så kallade retina-skärm.

Den här gången handlar det om färger.

Läs också: Tim Cook försäkrar – Grymma stationära datorer på G

Retinarevolutionen gjorde bilden skarp

När Apple släppte Iphone 4 med en lika stor skärm som Iphone 3GS och samma storlek på gränssnittet, men fyra gånger fler pixlar, tog det företagets konkurrenter på sängen. Det var inte den första mobilen med högre upplösning, men det var den första som fokuserade på att göra innehållet skarpare och mer eller mindre göra enskilda pixlar omöjliga att urskilja.

Imac med vid färgrymd

Sedan dess har skärmar med upplösningar omkring och över 300 punkter per tum blivit standard för dyrare modeller från alla tillverkare. Numera har både Mac OS och Windows 10 "upplösningsoberoende" funktioner, som kan skala gränssnittet utan att ändra själva upplösningen.

Apple säljer i dag bara en produkt som inte använder retinaskärm: Macbook Air. Mac Mini, Mac Pro och Apple TV används ofta med skärmar som inte har så hög upplösning, men det går utmärkt att skaffa en 4k-skärm och använda den som 1080p med hidpi ("retinaläge").

Tv-tillverkare har också hakat på och 4k är numera något du hittar även i mellanprisklassen och inte bara hos de riktigt dyra modellerna. Det har blivit en mycket större trend än 3d var för några år sedan.

En del Android-tillverkare har fortsatt öka upplösningen på sina mobiler, hela vägen upp till 4k – trots att de inte har större skärmar. Apple har hållit sig till samma pixeltäthet som tidigare, för att istället satsa på högre prestanda. När du inte längre kan urskilja pixlar är det ingen vits att lägga till fler, resonerar Apple, och även Samsung verkar hålla med då Galaxy S7, till skillnad från flera konkurrenters nya flaggskeppsmodeller, saknar 4k-skärm.

Tv
LG är en av flera tv-tillverkare som satsar på vidare färgrymd.

Nästa revolution kommer göra färgerna mer verklighetstrogna

Apples ingenjörer har inte legat på latsidan bara för att retinaskärmen redan fungerar bra med dagens upplösning. Ökad ljusstyrka och kontrast, och lägre reflektans är saker företaget har fortsatt satsa på. Resultatet är att nya modeller är betydligt enklare att använda utomhus i dagsljus.

Men en ännu större förändring är också på gång, och den kan potentiellt bli nästan lika viktig som retinarevolutionen. Vi talar om färger, och då närmare bestämt skärmar som kan visa ett mycket större gamut, det område av alla teoretiskt möjliga färger som skärmen visar. Det kallas även högt dynamiskt omfång, och har på andra sidan dator-/tv-skiljelinjen redan börjat anammas av tv-tillverkare.

Dagens standard för skärmar heter srgb och togs fram på 90-talet för att få ordning i det kaos av olika färgstandarder som gjorde att "wysiwyg" var långt ifrån "vad du ser är vad alla andra också ser". Som du kan se på bilden nedan använder den bara en bråkdel av de färger våra ögon faktiskt kan se (triangeln på CIE 1931-diagrammet).

DCI-P3 vs srgb

Kameratillverkare, fotografer, tryckerier och andra som jobbar med färg professionellt har aldrig nöjt sig med srgb, utan jobbar i färgrymder med större gamut. Adobe RGB är kanske det vanligaste, men på senare år har även Prophoto RGB seglat upp som en konkurrent. Många systemkameror och program har i dag stöd för den standarden, även om inga skärmar klarar att visa alla de färgerna. Professionella ips-skärmar kan idag ofta visa 100 procent av Adobe RGB, vilket gör att en fotograf kan redigera och skriva ut bilder utan att några nyanser går förlorade.

För konsumenter har visningen av färger däremot inte varit en prioritet för tillverkare, och du ser sällan någon dator- eller mobiltillverkare skryta om hur stor del av srgb eller Adobe RGB skärmen täcker. Det har Apple börjat ändra på.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning