I ett ovanligt möte mellan Phil Schiller, ansvarig för marknadsföring på Apple, och några amerikanska medier, däribland The Verge, har Apple avslöjat sina framtidsplaner för App Store.

Det är ovanligt att Apple sätter sig ned med media för att berätta om vad som är på gång, särskilt så nära ett stort event (WWDC). Men så är det också kanske de största förändringar som App Store har sett sedan det lanserades 2008. Till och med så stora att The Verge väljer att kalla det för "App Store 2.0".

Först och främst kommer det bli möjligt att prenumerera på appar, istället för enbart engångsbetalningar som idag. Det gör det också möjligt att prenumera på en serie appar, ungefär som vi kan prenumera på Adobes programsvit. App-utvecklaren väljer vilken typ av betalningsmodell den vill använda.

Vidare kommer vi snart också få se annonser bland sökresultaten i App Store. Annonserna kommer bara visa andra, föreslagna appar och det är bara app-utvecklare som kan annonsera om sina appar. Inga annonser om allt från läsk till bilar, med andra ord.

App Store kommer också bli betydligt smartare, till exempel kommer App Store inte lika ofta visa appar som du redan har installerade på din enhet. Sökfunktionen ska också visa mer relevanta resultat.

Phil Schiller tog i slutet av 2015 över chefskapet för App Store från sin kollega Eddy Cue efter att app-utvecklare klagat bland annat på att det är för svårt för kunder att upptäcka nya appar, sökresultaten är irrelevanta och kommunikationen med Apple om problemen har varit alldeles för dålig.

Förändringarna rullas ut allt eftersom under de kommande månaderna.