Det har länge talats om frånvaron av virus och elaka program som en av de absolut största fördelarna med Mac OS X gentemot Windows. Apple själva har dock inte spelat ut detta kort – förrän nu. I den nya TV–reklam som precis börjat rulla i USA ser vi en äldre slipsnisse (PC) och en ung snubbe (Mac) stående framför en vit bakgrund.

PC har snuva och varnar Mac att inte komma för nära och bli smittad. Han har drabbats av det senaste viruset som dykt upp. Mac försäkrar att det är åkej. PC varnar än en gång och berättar att det gäller att vara försiktig när det finns 114000 virus för PC. Svaret från Mac blir ett frågande: PC? Inte Mac!

Nu när Apple direkt jämför sig med Windows och dess välkända säkerhetsproblem är samtidigt risken stor att man drar till sig mer seriösa attacker av virus, trojaner och annat otyg. Är det kaxigt eller dumt att ge sig på ett av Windows största problemområden?

Hela sviten med sex nya reklamfilmer finns nu upplagd på Apples webbplats. Temat är en jämförelse mellan Mac och PC på en rad områden. Tonen är inte konfrontativ utan snarare milt överseende (nedlåtande?) gentemot PC–sidan. Namnet på kampanjen är Get a Mac (skaffa en Mac).