I år är det 50 år sedan IBM introducerade den första hårddisken för datorbruk. Sedan dess är det just för generell datoranvändning hårddiskar i huvudsak använts. I och med introduktionen av iPod och andra små musikspelare har hårddiskar alltmer börjat dyka upp även i konsumentelektronik.

Fullstora iPod har hårddiskar med en diameter av 1,8 tum. Mindre hårddiskar baserade på 1– eller 0,85 tums skivor har idag fått konkurrens från flashminnen som snabbt gått ner i pris och upp i kapacitet. iPod mini som förlitat sig på hårddisk fick till exempel se sig besegrad av den flashbaserade iPod nano.

För att hitta en nisch där pris och prestanda är mer förmånlig för hårddiskar diskuteras nu en ny storlek på 1,3 tum. Detta skulle ge betydligt mer kapacitet än de mindre varianterna men samtidigt vara smidigare än 1,8 tums hårddiskar.

Marknaden för hårddiskar i konsumentelektronik beräknas växa med 35 % i år och landa på över 80 miljoner enheter. En stor del av dessa kommer att hamna i spelkonsoller, digitalteveboxar med inspelningsmöjlighet eller DVD–inspelare med hårddiskinspelning.

Att spela in långa men få videosegment ställer inte alls samma krav på korta söktider som en generell datorhårddisk. Hitachi har därför släppt en ny serie hårddiskar under namnet CinemaStar som är skräddarsydda för videobruk. Långsammare sökfunktion ger tystare gång vilket är extra viktigt för hemmabiobruk. Även andra åtgärder används för att sänka ljudnivån.

Skräddarsydda hårddisklösningar fortsätter att se dagens ljus i takt med att hemelektronikmarknaden digitaliseras alltmer.