När Iphone XR presenterades på scen i september stod det snart klart att den inte har 3D Touch. Det är den första nya Iphone-modell sedan 2015 som inte har funktionen, om vi räknar bort den återvunna Iphone SE från 2016.

Istället finns här ”Haptic Touch”, något som med ett litet klick från Taptic Engine ska bekräfta att vi har gjort ett långt tryck. Men det är ändå inte samma sak på 3D Touch, där vi faktiskt trycker hårdare på skärmen istället för bara längre.

Läs också! Smartaste tipsen för 3D Touch – 7 knep du bör känna till

Och allt mer tyder på att Iphone XR är början på slutet för 3D Touch. Två olika källor har hävdat att nästa års Iphone-modeller blir helt utan 3D Touch, även i toppmodellerna (det vill säga efterföljarna till Iphone XS, som fortfarande har 3D Touch).

Anledningen är troligen att för få använder 3D Touch, samtidigt som det kostar en del att montera tekniken i varje Iphone-skärm. 3D Touch blev med andra ord inte den succé Apple hoppades på, trots att man jämförde det med innovationer som multitouch.

I början lät det väldigt spännande. Dels öppnade det för intressanta sätt att använda IOS, en till dimension (djup) blev tillgänglig och IOS fick för första gången något som motsvarade ett högerklick. Dels är tekniken i sig oerhört imponerande med en skärm som tillåts flexa en aning, och optiska sensorer som mäter exakt hur mycket vi trycker ned skärmen.

Kontrollcenter och 3D Touch

3D Touch har fått rättmätig kritik för att vara svårt att upptäcka för alla som inte redan känner till funktionen (och det är överraskande många). Men trots denna kritik har vi hittat några användningsområden som kommer vara svåra att ersätta om eller när 3D Touch dör nästa år. Vissa saker är möjliga att ersätta med ett långt tryck, som att expandera kontroller för ljud och ljusstyrka. Men de här är svårare.


Iphone XR och 3D Touch

1. Genvägar på app-ikonerna

Många utvecklare har bemödat sig att lägga genvägar på direkt på app-ikonerna, något som kan vara väldigt smart ibland. Som Due, där vi kan öppna en ny anteckning direkt från genvägen. Det sparar oss ett extra svep och någon sekund varje gång. Inte att förringa om vi gör många nya anteckningar på en dag.

Ett långt tryck skulle visserligen kunna göra samma sak, men då måste Apple hitta ett annat sätt att aktivera läget där vi flyttar ikoner. Det tror vi inte kommer att hända eftersom det hängt med Iphone ända från starten.


Iphone XR och 3D Touch

2. Pausa och prioritera nedladdningar

Om vi laddar ned massor av app-uppdateringar samtidigt, eller kanske återställer en Iphone från en säkerhetskopia, kommer apparna bli gråa och oanvändbara ända tills appen uppdaterats. Något som kan vara jobbigt om vi kommer på att vi vill använda någon av dem på en gång.

Men trycker vi hårt på appen som väntar på nedladdning kan vi välja att antingen pausa denna nedladdning, eller prioritera nedladdning av denna app före alla andra. Riktigt smart.

Återigen kommer det här vara svårt att ersätta med ett långt tryck, hur ska vi då gör med app-sorteringen?


Iphone XR och 3D Touch
I exempelvis Safari kan vi "tjuvkika" på en länk, utan att lämna sidan vi var på.

3. Tjuvkika på en länk

Genom att trycka hårt på en länk eller ett foto i Bilder kan vi tjuvkika på vad länken innehåller eller få en större version av bilden redan innan vi har öppnat den.

Ett långt tryck (det som alltså verkar ersätta 3D Touch) ger idag också olika menyalternativ när vi trycker på en länk, men det ger inte någon förhandsvisning av länken.


Iphone XR och 3D Touch

4. Öppna en ny flik

Istället för att…

  • Öppna Safari
  • Öppna flikvyn om den inte redan är det öppet
  • Trycka på plus

… för att öppna en ny flik i Safari, kan vi bara trycka hårt och dra vårt finger till det första alternativet ”Öppna i ny flik”. Betydligt snabbare och sidigare – om vi har 3D Touch.

Sida 1 / 2

Innehållsförteckning