Dell har på sista tiden fått kämpa med sin image som leverantör av tråkiga budgetdatorer. I takt med att design och konsumentmarknaden blivit en allt viktigare faktor så har Dells datorer halkat efter i konkurrensen.

Vissa försök har gjorts att hotta upp varumärket med kromblänkande speldatorer. Men dessa har inte imponerat prestandamässigt på de som är djupt inne i datorspelsvärlden.

Steve Jobs och Apples framgångar har säkert varit en annan irritationsfaktor för Michael Dell. Det krävs något mer spännande än ännu en gråsvart låda för att få mediauppmärksamhet idag. Dell har tidigare varit Intels älskling, men söker sig nu istället mot AMD för att kunna konkurrera, särskilt på servermarknaden.

Rahul Sood som har koll på speldatorbranschen, tror att Apple genom sitt nya samarbete med Intel kan komma att knipa hela 8 % av datormarknaden på ett par års sikt. Det här vill inte Dell stillatigande se hända, utan kontrar därför med ett coolare och mer tekniskt avancerat varumärke genom sitt köp av Alienware.