Analysföretaget IDC har presenterat en ny rapport om försäljningen av smarta klockor.

Enligt rapporten såldes det 11,8 miljoner exemplar av
Apple Watch under årets tredje kvartal, vilket kan jämföras med 6,8 miljoner under motsvarande period 2019. Det motsvarar en ökning med 75 procent.

Apples marknadsandel i segmentet ligger nu på 21,6 procent, vilket innebär att företaget ligger på andra plats efter Xiaomi.

Mest sålda smarta klockor tredje kvartalet 2020 (andel inom parentes):

1 Xiaomi: 13,5 miljoner exemplar (24,5 %)
2 Apple: 11,8 miljoner exemplar (21,6 %)
3 Huawei: 10,7 miljoner exemplar (19,5 %)
4 Fitbit: 3,3 miljoner exemplar (5,9 %)
5 Samsung: 2,8 miljoner exemplar (5,1 %)

Övriga tillverkare har sålt 12,8 miljoner exemplar ihop, vilket motsvarar en andel på 23,3 procent.ner exemplar ihop, vilket motsvarar en andel på 24,9 procent.