Så begär du pengarna tillbaka

Du kan välja att använda antingen Itunes eller en webbläsare för att begära återköp från App Store.

Direkt via webben

Om du föredrar att leta på webben kan du gå direkt till reportaproblem.apple.com och logga in på ditt App Store-konto. Du får då fram en lista över alla köp du har gjort, sorterade i datumordning.

webben

När du väl har nått fram till rätt app och vill begära återköp klickar du på Rapportera och väljer rätt problem från rullgardinsmenyn. Om du vill ångra ett köp inom 14 dagar väljer du ”Jag vill ångra köpet”. Då behöver du inte ange någon orsak till återköpet, och det går igenom omedelbart. Om det har gått längre tid måste du beskriva felet – till exempel att appen kraschar hela tiden eller vad det nu är – och det är inte säkert att Apple godtar ansökningen.

Det här fungerar så klart lika bra för Macprogram köpta via Mac App Store. Enklast är att gå via webben men du kan också klicka dig fram via Konto -> Köphistorik.